شنبه مهر 03 1400

روغن Mct روغن MCT چیست؟

دسته‌بندی نشده


MCT نوعی چربی اشباع شده است که طی فرایندی طول مولکول های کربن آن را کاهش می دهد تا به راحتی جذب بدن شوند و همانطور که از نامش پیداست بر طول زنجیره کربن تأکید می کند.

روغنها بر اساس تعداد ترکیبات کربنی در زنجیره آنها طبقه بندی می شوند. روغنهای غنی از کربن دارای 13 تا 21 اتم کربن در مولکولهای خود و MCT ها دارای 6 تا 12 اتم کربن هستند.

رژیم کتوژنیک - روغن MCT چیست؟

فرایند هضم چربی با شکستن پیوندهای زنجیره ای کربن مولکول های چربی انجام می شود و هرچه طول عمر این مولکول های چربی بیشتر باشد ، فرآیند هضم برای بدن دشوارتر می شود. بنابراین ، از آنجا که MCT ها خود دارای زنجیره های کربنی کوتاه تری هستند ، به سادگی با زبان ساده هضم می شوند ، یا در واقع برای بدن بسیار آسان هضم می شوند و به راحتی توسط بدن به بسته های انرژی تبدیل می شوند.

mctoilsportsresearch 1024x683 2 - روغن MCT چیست؟

خواص درمانی روغن MCT

لوازم آرایشی:
نرم کننده ، مرطوب کننده ، احیا کننده ، تقویت کننده ، محافظ ، پاک کننده ، ضد پیری ، ضد آکنه

داروخانه:
ضد میکروبی ، ضد التهابی ، آنتی اکسیدانی ، تنظیم کننده ، به هضم غذا ، کاهش وزن کمک می کند

مزایای روغن MCT در رژیم کتو

1- این مکمل به طرق مختلف باعث کاهش وزن می شود:

روغن MCT دو هورمون (YY پپتید و لپتین) ترشح می کند که احساس سیری بدن را افزایش می دهد
شاید حتی بهتر از آن باشد که با روغن نارگیل اشباع شده باشید. یک مطالعه نشان داد افرادی که دو قاشق غذاخوری روغن MCT در وعده صبحانه مصرف کردند ، نسبت به افرادی که روغن نارگیل مصرف می کردند ، ناهار کمتری مصرف کردند.
همان مطالعه همچنین سطح تری گلیسیرید و گلوکز با روغن MCT را نشان داد که ممکن است بر احساس سیری نیز تأثیر بگذارد.
علاوه بر این ، استفاده از روغن MCT به طور قابل توجهی وزن بدن و دور کمر را کاهش می دهد. محققان حتی گزارش می دهند که می تواند به جلوگیری از چاقی کمک کند.

رژیم کتوژنیک - روغن MCT چیست؟

2- این منبع مستقیم انرژی است:

روغن MCT یک سوخت عالی محسوب می شود زیرا بدن شما سریعتر از گلیسیریدهای زنجیره بلند (LCT) که کلسیم بیشتری در زنجیره چربی خود دارند ، MCT را جذب می کند.
MCT ها مستقیماً از روده به کبد منتقل می شوند و مانند سایر چربی های زنجیره ای نیازی به صفرا ندارند.
چربی به عنوان سوخت یا چربی بدن در کبد ذخیره می شود.
از آنجا که MCT ها بدون شکستن سلول های خود به راحتی وارد می شوند ، می توان از آنها به عنوان منبع مستقیم انرژی استفاده کرد.

3- اسید لاکتیک را در ورزشکاران کاهش داده و شدت چربی سوزی را افزایش می دهد:

افزایش سطح لاکتات در طول تمرین می تواند نتایج منفی داشته باشد.
جالب اینجاست که MCT می تواند به کاهش سطح لاکتات کمک کند. علاوه بر این ، این مطالعه نشان داد که مصرف روغن MCT قبل از تمرین می تواند به جای مصرف کربوهیدرات ، به مصرف انرژی کمک کند.
در حالی که MCT می تواند چربی سوزی را در طول تمرین افزایش دهد ، نتایج آزمایش مخلوط می شود تا ببیند آیا روغن MCT می تواند به شما در ورزش بهتر کمک کند.

4- کلسترول را کاهش داده و در برابر بیماری های قلبی محافظت می کند:

بیماری قلبی یک مشکل فزاینده است.
برخی از عواملی که خطر ابتلا به این بیماری را افزایش می دهند عبارتند از: کلسترول بالا ، فشار خون بالا ، التهاب ، اضافه وزن و سیگار کشیدن.
ثابت شده است که روغن MCT باعث حفظ وزن و کاهش چربی می شود. این به نوبه خود می تواند به کاهش خطر بیماری های قلبی کمک کند.

5. قند خون و دیابت را کنترل می کند:

بیشتر افراد مبتلا به دیابت نوع 2 دارای اضافه وزن یا چاقی هستند که دیابت را کنترل می کند. با این حال ، نشان داده شده است که MCT تجمع چربی را کاهش داده و چربی سوزی را افزایش می دهد.

6- همچنین تولید کننده کتون است:

کتونها متابولیسم بدن را افزایش داده و باعث سوزاندن چربی می شوند.

076f6d08 7457 4a0e ba5a 3b388d09c838 2 - روغن MCT چیست؟

4 نوع اصلی MCT وجود دارد:

کربن نوع 6 – کربن نوع 8 – کربن نوع 10 – کربن نوع 12

هرچه زنجیره کربن یا تعداد هیدروکربن ها در 4 مورد بالا کوتاهتر باشد ، جذب آن برای بدن راحت تر خواهد بود.

برای تولید کتوز چقدر از MCT استفاده می شود؟

ابتدا ، یک قاشق چایخوری یا کمتر به رژیم غذایی خود اضافه کنید ، با مقدار کمتری شروع کنید و بسته به احساسی که دارید میزان مصرف چربی خود را به آرامی افزایش دهید. اگر واکنش خوبی احساس کردید ، راه خود را حدود یک قاشق غذاخوری در روز ادامه دهید.

عوارض جانبی روغن MCT چیست؟

مصرف بیش از حد روغن می تواند عوارضی مانند سوء هاضمه ، اسهال ، استفراغ ، تحریک پذیری ، حالت تهوع ایجاد کند و به طور کلی این روغن به خوبی قابل تحمل ، ناراحتی معده و نفخ است. سعی کنید این روغن را با غذا مصرف کنید تا از عوارض جانبی جلوگیری کنید ، و فراموش نکنید که با دوز کمتر شروع کنید و اگر می خواهید به تدریج آن را افزایش دهید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *