روزه داری متناوب یا رژیم ناشتا چیست و چگونه کار می کند؟

دسته‌بندی نشده


برنامه های روزه داری قطع شد

قبل از شروع روزه داری متناوب حتماً با مشاور و متخصص تغذیه خود مشورت کنید.

وعده های غذایی روزانه به شش تا هشت ساعت در روز محدود می شود. به عنوان مثال ، می توانید 8/16 روز را امتحان کنید: هشت ساعت غذا خوردن و 16 ساعت روزه گرفتن.

روش دیگر که به روش 2: 5 معروف است شامل وعده های غذایی منظم پنج روز در هفته است. در دو روز آینده ، انرژی دریافتی شما محدود به یک وعده غذایی 500-600 کالری است. به عنوان مثال ، شما معمولاً در هر روز از هفته غذا می خورید و فقط یک بار در روز در روزهای دوشنبه و پنجشنبه غذا می خورید.

دوره های طولانی تر بدون غذا ، مانند 24 ، 36 ، 48 و 72 ساعت ناشتایی ، می تواند خطرناک باشد. طولانی شدن بیش از حد بدون غذا در واقع بدن را تشویق می کند تا در پاسخ به گرسنگی چربی بیشتری جمع کند.

فواید روزه داری متناوب

مطالعات نشان می دهد که دوره های ناشتا متناوب منجر به چربی سوزی خوب در بدن می شود.

در اینجا برخی از مزایای روزه داری متناوب که تحقیقات تاکنون نشان داده است ، آمده است:

تفکر و حافظه. مطالعات نشان داده است که روزه داری متناوب باعث افزایش حافظه دهانی حیوانات فعال و بزرگسالان می شود.

سلامت قلب. روزه داری متناوب فشار خون و ضربان قلب در حالت استراحت و سایر اندازه گیری های مربوط به قلب را بهبود می بخشد.

عملکرد فیزیکی. مردان جوان ، پس از 16 ساعت ناشتایی ، ضمن حفظ توده عضلانی ، میزان چربی را کاهش دادند. موشهایی که به طور متناوب تغذیه می شدند استقامت دویدن بهتری از خود نشان دادند.

دیابت و چاقی. در مطالعات روی حیوانات ، گرسنگی متناوب از چاقی جلوگیری کرد و در شش مطالعه کوتاه ، افراد بزرگسال چاق به موقع وزن خود را کاهش دادند.

سلامت بافت: در حیوانات ، گرسنگی متناوب آسیب بافت را در حین عمل جراحی کاهش می دهد و نتایج را بهبود می بخشد.

آیا روزه داری متناوب بی خطر است؟

برخی افراد از این روش برای کنترل وزن استفاده می کنند ، در حالی که برخی دیگر از آن برای درمان بیماری های مزمن مانند سندرم روده تحریک پذیر ، کلسترول بالا یا آرتروز استفاده می کنند. با این حال ، روزه داری متناوب برای همه مناسب نیست.

تاکید می شود که قبل از اقدام به روزه داری دوره ای (یا هر رژیم غذایی دیگر) ابتدا باید با متخصص تغذیه خود صحبت کنید. روزه داری متناوب برای افراد زیر مناسب نیست:

کودکان و نوجوانان تا 18 سال

زنان باردار یا شیرده

افراد مبتلا به دیابت یا مشکلات قندی

کسانی که سابقه اختلالات خوردن دارند

به خاطر داشته باشید که روزه داری متناوب می تواند تأثیرات متفاوتی بر افراد مختلف بگذارد. اگر هنگام شروع روزه داری متناوب با اضطراب ، سردرد ، حالت تهوع یا علائم دیگر مواجه شدید ، با متخصص تغذیه خود مشورت کنید.

برای دریافت رژیم غذایی ناشتا با ما تماس بگیرید

مژده رحمانیان ، مشاور تغذیه و رژیم درمانی تخصصی ، عضو انجمن تغذیه ایران

04133310081

www.armooni.ir

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *