رشد مو و مدیتیشن: آیا مدیتیشن واقعا می تواند به رشد موهای شما کمک کند؟

اخیراً به دلیل عوارض جانبی نه چندان خوشایند داروهای تجویزی دارویی، تأکید جدی بر راه حل های ارگانیک یا جایگزین شده است. به خوبی شناخته شده است که مدیتیشن می تواند تأثیرات مثبتی بر سلامت کلی ما داشته باشد، اما آیا این نوع درمان می تواند به درمان ریزش مو کمک کند؟

برخی بیان می کنند که قطعا می تواند، اما چگونه؟

مدیتیشن صدها سال است که وجود داشته و به یک تمرین ساختار یافته تبدیل شده است که مردان و زنان هر روز از آن استفاده می کنند. به خوبی مستند شده است که مدیتیشن در کاهش فشار خون بالا و تقویت قلب و همچنین کاهش استرس و احتمالاً سطح کلسترول موثر است. اما چگونه این می تواند در عین حال به رشد مو کمک کند؟

اگرچه تا به امروز هیچ مطالعه علمی مستقیمی در مورد تأثیر مدیتیشن و رشد مو صورت نگرفته است، اما هنوز هم می‌توانیم نگاهی به مطالعات علمی مختلف بیندازیم و ببینیم که چگونه ممکن است برای موهای فرد مفید باشد.

در تحقیقی که توسط R. Jevning، AF، Wilson و JM Davidson در سال ۱۹۷۸ انجام شد، نشان داده شد که کورتیزول پلاسما به طور قابل توجهی برای تمرین‌کنندگان طولانی مدت مدیتیشن کاهش می‌یابد و حتی کاهش جزئی کورتیزول پلاسما را در تمرین‌کنندگان مبتدی نشان می‌دهد.

کورتیزول هورمونی است که توسط غده فوق کلیوی ایجاد می شود. کورتیزول به طیف وسیعی از عملکردهای متابولیک کمک می کند. سطح کورتیزول می تواند در طول روز در نوسان باشد، به طوری که مقادیر بعد از ظهر معمولاً تقریباً نصف میزان موجود در صبح است. سطوح بالای کورتیزول می تواند توسط بیماری هایی مانند بیماری کوشینگ یا بیماری آدیسون ایجاد شود. سطوح افزایش یافته نیز ممکن است فشارسنج استرس باشد. حوادث پر از استرس می توانند سطوح کورتیزول را در خون برای دوره های طولانی افزایش دهند.

استرس از دیرباز به عنوان یکی از عوامل ریزش مو در نظر گرفته شده است. یکی از گزارش‌های گویا که می‌توان یافت در مجله تحقیقات پوستی (۲۰۰۴) با عنوان بار ریزش مو: استرس و تأثیر روانی اجتماعی نادیده گرفته شده تلوژن افلوویوم و آلوپسی آندروژنتیک است. این مقاله مطالعات بسیاری را نشان می دهد که نشان می دهد استرس در واقع تأثیر منفی بر رشد مو دارد.

علاوه بر این، استرس همچنین می‌تواند باعث بی‌خوابی، عادات غذایی نادرست، و اختلالات شود و همچنین به تمایل به داشتن عادات نه چندان سالم مانند سیگار کشیدن و مصرف الکل کمک کند، که همه اینها نه تنها برای سلامت عمومی شما مضر هستند. اما، همچنین می تواند بر سلامت مو، پوست و ناخن شما تأثیر بگذارد.

تاثیر مدیتیشن بر سلامت مو تنها به استرس ختم نمی شود.

در مطالعه ای که در مجله انجمن پزشکی اسرائیل منتشر شد، محققان کاهش قابل توجهی در کلسترول تام در افرادی که مدیتیشن انجام می دهند را ثبت کردند.

محققان ۲۳ بیمار را انتخاب کردند که همگی دارای کلسترول بالا بودند. همه شرکت‌کنندگان از نظر سن، وزن بدن، انتخاب‌های رژیم غذایی و برنامه‌های تمرین فیزیکی قابل مقایسه بودند. ۱۲ نفر از بیماران تحت آموزش مدیتیشن قرار گرفتند و آن را به مدت ۱۱ ماه انجام دادند. یازده نفر دیگر افراد کنترلی بودند که مدیتیشن نمی کردند. گروه مدیتیشن کاهش قابل توجهی در سطح کلسترول، از میانگین ۲۵۵ به ۲۲۵ نشان داد. در گروه کنترل کاهش معنی داری مشاهده نشد.

تجزیه و تحلیل مستقل انجام شده توسط همان محققان کاهش قابل مقایسه ای را نشان داد و علاوه بر این نشان داد که افزایش کلسترول در محدوده متوسط ​​​​می تواند کاهش یابد.

اما این دقیقا چگونه به ریزش مو کمک می کند؟

تحقیقات اخیر نشان داده است که کلسترول بیش از حد و ریزش موی آندروژنیک می تواند مرتبط باشد، اگرچه علل دقیق آن هنوز نامشخص است.

نتایج بالینی حاکی از آن است که اکثر مردانی که مبتلا به کلسترول بالا هستند از آلوپسی آندروژنتیک نیز رنج می برند. مطالعات انجام شده بر روی تقریباً بیست و دو هزار داوطلب در طول ۱۱ سال از سال ۱۹۸۲ به طور قابل توجهی نشان داد که مردان مبتلا به ریزش مو نیز خطر بیشتری برای تجربه حملات قلبی دارند. تحقیقات بیشتر فقط این یافته را در مردان و زنان قدرتمندتر کرد، اما تحقیقات بیشتری برای تأیید این فرضیه خاص هنوز در حال انجام است.

راه دیگری برای درک این یافته این است که افرادی که در حال حاضر دارای استعداد ژنتیکی برای ریزش مو هستند، می توانند متوجه شوند که افزایش کلسترول منجر به افزایش تولید «آندروژن» که یک هورمون است، می شود. این به نوبه خود باعث افزایش تولید هورمونی به نام DHT می شود که باعث ریزش مو می شود.

مکتب دیگر این است که DHT باعث افزایش کلسترول می شود. این همچنین ممکن است دلیلی باشد که چرا زنان با وجود تولید هورمون آندروژن تقریباً ۲۰ برابر کمتر از مردان، کمتر دچار ریزش مو یا مشکلات قلبی می شوند.

همچنین اعتقاد بر این است که کلسترول با سبوم مخلوط می شود و باعث انجماد آن می شود، بنابراین فولیکول های مو را مسدود کرده و با کاهش ابعاد ساقه مو در هر مرحله رشد متوالی، بر رشد مو تأثیر می گذارد.

حتی اگر تحقیقات بیشتری مورد نیاز است، مدیتیشن ممکن است به ریزش مو کمک کند. بنابراین، چرا زمانی را از روز پرمشغله و پر استرس خود اختصاص ندهید تا شاید کلسترول و استرس خود را کاهش دهید.

این نه تنها سلامت کلی شما را بهبود می بخشد، بلکه موهای شما را نیز بهبود می بخشد.