رسول ملاقلی پور از جنگ برآمد


حسین سلطان محمدی سینما در چهارصد و نود و پنجمین سینماتک خانه هنرمندان ایران که به مناسبت سالروز درگذشت رسول ملاقلی پور با نمایش نسخه مرمت شده “بلمی به سوی ساحل” این هنرمند همراه بود، گفت: رسول ملاقلی پور از جنگ برآمد، در جنگ یست و ماهیت دفاع مقدس را درک کرد و امیدوارم فرصتی باشد تا متن سریال او به دست عزیزی سادت

به گزارش ایسنا به نقل از روابط عمومی خانه هنرمندان ایران، چهارصد و نود و پنجمین سینماتک خانه هنرمندان ایران با نمایش نسخه مرمت شده «بلمی به سوی ساحل» به نویسندگی و کارگردانی زنده یاد رسول ملاقلی پور که همزمان با پانزدهمین سالروز درگذشت این سینماگر با. حضور همسر و دختر ملاقلی پور در سالن همراه بود، شب گذشته دوشنبه ۱۶ اسفند در تالار ناصری خانه هنرم
حسین سلطان محمدی به عنوان مهمان با اجرا و کارشناسی سامان بیات به تحلیل و بررسی این فیلم وپ
این برنامه همچنین با نمایش بریده هایی از مستند «رکعتان فی العشق» ساخته اکبر نبوی نیز همراه بود که در بخشی از آن ملاقلی پور درباره اهمیت میدان دادن به جوانان فیلمساز بیان کرده بود. کم کم قدیمی‌های سینمای جنگ جای خود را به آن‌ها بدهند.»
این بخش گفته‌های رسول احدی، ابراهیم حاتمی کیا، حسام الدین سراج درباره ملاقلی پور را شاد.

درم راوی لحظه‌های دیده و شنیده‌اش بود

بری ملاقلی پور دختر زنده یاد ملاقلی پور در ادامه با حضور روی سن بیان کرد: آنزده سال است ه. سالها و روزهای سختی بر ما گذشته است. یرا او برای ما بسیار نزدیک و عزیز بود و برای مردم ایران نیز. درم با رابطه صمیمیانه‌ای داشت.
وی افزود: پدرم به هیچ جایی وابسته نبود و تنها راوی لحظاتی بود که دیده و شنیده بود. او به یکی از وابستگی و تعلق خاطر داشت که به عنوان فیملبردار و عکاس با آن ها در جنگ همراهی داشت و. برای من عزیز و لذت‌بخش است که امروز بعد از ۱۵ سال عزیزانی را می‌بینم که برای دیدن فیلم‌ها به این سامان می‌رسد. او تجربه‌هایش را به واسطه فیلم‌هایش منتقل می‌کند.

در ادامه حسین سلطان محمدی مهم و کارشناس سینما با حضور روی سن گفت: رسول ملاقلی پور بچه لب خط و از جنوبی ترین نقطه تهران بود و با تلاش خود به این جایگاه رسید. او تصویر از امام (ره) گرفت که کار خلاف اداره اش در آن زمان انجام شد و از حوزه اخراجش کردند و بعدها به عنوان عکاسی و فیلمبرداراز طریق سپاه در مناطق جنگی درگیر شد. ودش جانباز بود و در جریان وقایع ۴۵ روز اول درگیری در خرمشهر زخمی شده بود. ملاقلی پور فیلمسازی است که جنگ را چشید و تجربه خودش را با فیلم ها و متن هایش منتقل کرد. فراتر از ارتباط خود را همیشه با خانواده های رزمندگان و جانبازان تا آخرین سالهای عمرش حفظ کرد و به آنها سر میزد و معروف است که او پیگیر درمان پدر جانباز دختری به نام «هیوا» بود.

وی افزود: من نیز مصاحبه‌های ۵ ساعته با او بودم که در آن دلگیر از شرایط زمانی بود. او در بطن جنگ فیلم ساخت و اولین فرد بود که کلیپ از جنگ تهیه کرد. «بلمی به سوی ساحل» نیز سال ۶۴ در میانه جنگ ساخته شده و فیلمساز در آن به شدت به ماهیت معنوی جگ. این فیلم او شاید ساده به نظر می رسد اما شبهه مستندی از مشکلات جنگی با بنی صدر است که فرمان می دهد.

این نظریه پوران کرد: ملاقلی تمثیل هایی از واقعه کربلا را در آثارش آورده و باورها و اعتقاداتش را حتی در فیلم های اجتماعی نیز مطرح کرده است. فیلم هیوای او نیز درباره شهید حمید باکری به درستی از رابطه رزمنده با جبهه می‌رسد. ملاقلی پور به پشتوانه خانواده اش پافشاری به سلامت رفتاری و حرفه ای خود می کرد. شکایت‌هایی داشت و یکبار گفته بود خسته شده اما همه و همیشه بر ادامه مسیرش تاکید د. ملاقلی پور فیلمسازی را تجربه کرد و در مستند اکبر نبوی از او اشاره کرد که در عرصه فیلمساز همه ت. آثار ملاقلی پور هر دو ویژگی کارهای فیلمسازانی را داشتند که هم می کنند خشونت جنگ را در آثار جنگی بازنمایی می کنند هم آثار فیلمسازانی مثل ابراهیم حاتمی کیا که فضای معنوی جنگ را تصویر می کنند. فیلم‌های او در دقت بر معنویات بر رفتارهای جامعه فعلی تاکید می‌کند.

سلطان محمدی ادامه داد: در سیر فیلمسازی او که همه فیلم نامه هایش را هم به جز فیلم اولش که اقتباس از یک داستان خود نوشته است، این مشخصه ها را میبینیم. او معتقد بود باید ثابت بماند و کارش را بکند. حتی اگر به مشکل مالی بربخورد. برای مثال در فیلم «افق» که به لحاظ مالی بدهکارش کرده بود. شاید همین فشار اقتصادی باعث شد تا فیلم «کمکم کن» را بسازد و بعد از این فیلم «هیوا» را بسازد و بعد هم «نسل سوخته» را در فیلم های فیلمسازان بعد از آن میبینیم. در «قارچ سمی» نیز اعتراض شدیدی به وضعیت رزمندگان آن دوران دارد و بعد از فیلم‌هایی «میم مثل مادر» از کربلا نیز تصاویر مستند خوبی دارد و آرزوی او بود یک فیلم یادگاری از کربلا در کارنامه‌اش داش.
وی گفت: باید از نوع نگاه رسول ملاقلی پور به سینما صحبت شود. ادامه ماهیت و واقعه جنگ باید به زبان نسل جدید بیان شود. همچنین چهره‌ها باید از جنگ واقعی باشد. ملاک تصویرسازی از جنگ در سینما و تلویزیون برخی با واقعیت ناهماهنگ بوده است و عده ای فکر می کنم باید تصاویر نامتعارف و اسطوره های نسل جنگ را نباید فراموش کرد و انقطاع نسلی رخ داد.انجمن سینمای دفاع مقدس وظیفه دارد به قولقلی پور از نسل جدید فیلمسازان حمایت و آن ها را به جایگزین نسل قبل کند. وی بعد از فیلم «افق» تا سال ۸۵ بیش از ده فیلم دیگر ساخت.
در ادامه سامان بیات عنوان کرد: نشان دادن اصل و ماهیت چهره زشت و تقبیح جنگ از نکات جالب فیلم «بلمی به سوی ساحل» است و با وجود این نمایش ها آیا می توان این فیلم را سینمای ضدجنگ دانست؟
سلطان محمدی در پاسخ عنوان کرد: بدیهی است که جنگ منفی و آسیب زننده است. در فیلم های رسول ملاقلی پور و مجموعه تلویزیونی ساخته شده است که عمده تصاویر آن از نگاه لیکر عراقی به ایرانی است، نشان می دهد که نقطه مقابل را نباید قالبی دید. در مستندها دیدم که اسرای عراقی بعضی از اجبارشان برای جنگ گفته اند و ملاقلی پور در «بلمی به سوی ساحل» دو نوع برخورد خوب و بد عراقی را توامان به تصویر کشیده است. او خود جانباز بود و در همه چیز و آثارش بر دیده‌ها و تجربیاتش از جنگ و اندیشه‌هایی که ما را در بر داشت. بق این می‌توانم در آثارش اشارات جنگ و ضدجنگ را برداشت کنم.
بیات نیز در ادامه بیان کرد: به نظر میرسد رسول ملاقلیپور بیش از «چگونه گفتن» به چه چیزی را گفتن »فکر کرده است آیا این مخصصه فیمسازی در دهه ۶۰ بوده است؟
سلطان محمدی در این باره گفت: «بلمی به سوی ساحل» فیلمی در سال ۶۴ ساخته شده است. ملاقلی پور تجربه ای در فیلمنامه نویسی و طراحی داشت اما باید پذیرفت که در سال ۶۴ تجربه فیلمسازی او با آثاری مثل «هیوا» و «سفر به چزابه» و … متفاوت است. او چند مسئولیت را در فیلمهایش برعهده می‌گرفت. درباره کسی که این میزان تبحر و تخصص داشته باشد می‌توانم از روش‌هایی از فیلم‌های اولیه‌اش چشم پوشی کنم. یرا او اصرار داشت دیده است، باید در همان بطن جنگ روایت و ثبت و مستندسازی شود. او با سختی پیش آمد و تلاش کرد، نامهربانی بسیار دید و فرد به شدت پخته‌ای در سینما بود. همیشه معترض به شرایطی که می‌دید بود و این اعتراض را در بسیاری از فیلم‌هایش مطرح می‌کرد. رسول ملاقلی پور از جنگ برآمد، در جنگ زیست و ماهیت دفاع مقدس را درک کرد و امیدوارم فرصتی برای شما فراهم کند.

انتهای پیام