رابطه بین تغذیه و خلق و خو

دسته‌بندی نشده


رژیم غذایی و خلق و خوی مشترک چیست؟

رابطه بین تغذیه و خلق و خوی یکی از جالب ترین و پیچیده ترین موضوعات در علم تغذیه است که تاکنون کمتر مورد بحث قرار گرفته است. رابطه بین رژیم غذایی و الگوی تغذیه ای و خلق و خو و عملکرد مغز همیشه مورد توجه بوده است ، اما بیشتر یافته ها در این زمینه از مطالعات آزمایشگاهی آزمایشگاهی روی حیوانات است و داده های انسانی بسیار کمی در مدت زمان کوتاه وجود دارد.

ما بر اساس عادات خود مزاج را اضافه کردیم. و روحیه افراد را ایجاد می کند. که مانند برخی موارد روانشناختی ، تعریف روشنی ندارد؛ مانند عقل و دانش بدون تعریف روشن. خلق و خوی مظهر ارتباط است. تا همه بتوانند خود را بیان کنند ؛ به عنوان مثال ، افرادی که استرس دارند پرخاشگر هستند. گرایش برخی کودکان و بزرگسالان به پرخاشگری نشان دهنده تغییرات چشمگیری است که می تواند در روان افراد ایجاد شود ، همانطور که توضیح داده شد.

یکی از موضوعات مورد بحث ، در عین جذابیت و چالش ، رابطه رژیم و روحیه است که با وجود پیچیدگی ، کمترین هزینه را دارد. و کمتر مورد بحث و ارزش قرار می گیرد. اساس نظریه این روابط از آنجا نشات می گیرد. انتقال دهنده های عصبی مغزی یا حامل های شیمیایی انتقال دهنده های عصبی از مواد مغذی تولید می شوند. و تغییر در میزان مواد مغذی در نظر گرفته شده برای تغذیه. این می تواند سطح این حامل های شیمیایی ، از جمله سروتونین و استیل کولین را تغییر دهد.

نقش برخی از عناصر غیر مغذی در عملکرد مغز

از سوی دیگر ، نقش برخی مواد مغذی مانند تمرکز و حافظه کوتاه مدت در فعالیت مغز مورد توجه قرار گرفته است. اینها شامل متیل گزانتین ها هستند که حاوی کافئین ، تئوفیلین و تئوبرومین هستند که به ترتیب در قهوه ، چای و کاکائو یافت می شوند و می توانند تمرکز و آگاهی را افزایش دهند. این بر نوع رژیم غذایی ، مصرف غذا و عادات غذایی تأثیر می گذارد. به
مطالعات حیوانی زیادی در این زمینه انجام شده است ، و به دلایل اخلاقی و پیچیدگی انسان ، مطالعات کمی روی انسان انجام شده است. به همین دلیل ، برخی از بحث هایی که می توان مطرح کرد ، تعمیم نتایج مطالعات حیوانی روی انسان است. و نمی توان آنها را نهایی کرد. در عین حال ، مراکز عصبی انسان بسیار توسعه یافته و پیچیده تر هستند. و مراکز مختلفی در این زمینه دخیل هستند.

ارتباط تغذیه و خلق و خو  متخصص تغذیه اصفهان

تاثیر کربوهیدرات ها بر رفتار انسان

کربوهیدرات ها در مغز سروتونین عصبی تولید می کنند. وظیفه او تنظیم خواب ، بهبود روحیه و رفع افسردگی است و خوردن کربوهیدرات یا به اصطلاح شیرینی باعث ایجاد احساس آرامش و رضایت در افراد می شود. اینکه این احساسات گاهی بیشتر بروز می کند ؛ مخصوصاً وقتی غذاهای شیرین دارای چربی زیادی باشند.
ثابت شده است که ناقل شیمیایی سروتونین با خوردن غذاهای حاوی کربوهیدرات در مغز ترشح می شود. و پس از آن ، فرد احساس خوشایندی می کند. از طرف دیگر ، سروتونین کیفیت و عمق خواب را نیز بهبود می بخشد.

چرا علیرغم تاثیرات مثبت شیرینی بر انسان ، بسیاری از افراد از شیرینی اجتناب می کنند و تمایل به شور و ترش شدن دارند؟

بسیاری از افراد از رژیم غذایی پیروی می کنند و خود شیرینی ها را حذف می کنند. زیرا آنها معتقدند خوردن شیرینی باعث چاقی می شود و تاریخ تکامل انسان نشان می دهد. مردم علاقه زیادی به شیرینی دارند و برخی شیرینی می خورند. احساس خوبی داشته باشید و گریه نکنید ؛ برعکس ، هنگام مواجهه با یک گیاه ناشناخته که اسیدی یا تلخ بود ، احساس ناراحتی می کردند و احساس خوبی نداشتند.

در نیمه دوم چرخه قاعدگی زنان ، افراد مبتلا به پرخوری عصبی و افسردگی فصلی نیز تمایل به خوردن شیرینی دارند. چربی علاوه بر شیرینی ، در بهبود خلق و خو و رفتار نیز مثر است. با این حال ، روند عمل آنها با شیرینی متفاوت است. و حامل های شیمیایی که پس از خوردن چربی به مغز آزاد می شوند از خانواده مواد افیونی هستند. عملکرد این مواد شیمیایی در مغز شبیه تریاک است و همچنین باعث کاهش درد می شود. با این حال ، در مورد شکلات ، یافته ها نشان می دهد که خوردن شکلات ترکیبی در مغز به نام فنیل اتیل آمین تولید می کند. آنچه باعث ایجاد احساس لذت در فرد می شود و این پدیده در زنان به دلیل تغییر ترشح هورمون های طبیعی جنسی (به ویژه پروژسترون) در نیمه دوم چرخه قاعدگی ، بیشتر نمایان می شود.

تأثیر گیاهخواری و خوردن گوشت بر رفتار انسان

گوشت اندروژن تجمع می دهد و گوسفند حاوی استروژن و برخی ترکیبات شیمیایی است که وارد خوراک دام می شود. این غذاها حاوی هورمون هایی هستند که در بدن باقی می مانند. مطالعات نشان می دهد افرادی که از غذاهای گیاهی استفاده می کنند ملایم تر هستند و شاید یکی از دلایل آن افزودنی ها و مواد شیمیایی موجود در خوراک دام و بسته بندی مواد غذایی باشد. آنها بر روحیه تأثیر می گذارند.
مطالعات نشان داده است که سطح سرمی سرم در بیماران افسرده مانند افراد سالم است. از سوی دیگر ، مطالعه ای روی دانشجویان دختر دانشگاه اهواز نشان داد که افراد مبتلا به افسردگی تقریباً نصف افراد سالم روی در رژیم غذایی خود مصرف می کردند.

متأسفانه جوانان و نوجوانان امروزی تمایل زیادی به خوردن فست فود دارند. شاید شما نتوانید سیاه و سفید به نظر برسید. و مشکل را کاملاً رد یا تأیید کرد. بعید است که آموزش در این زمینه موفقیت آمیز باشد. زیرا این غذاها جذاب هستند. و تجارت از آن حمایت می کند. اما این توصیه علمی و دوستانه است. از این فست فودها در حد اعتدال استفاده کنید. به عنوان مثال ، ماهانه یا هفتگی و نه معمولی و روزانه ، و جوانان مواد طبیعی میوه و سبزیجات را انتخاب می کنند و مایعات بیشتری مصرف می کنند. ما ایرانی ها عادت های خوبی داشتیم و این میهمانان را با آب لیمو سرگرم می کرد. متأسفانه ، در حال حاضر با نوشابه ها و آب میوه های تجاری و مضر جایگزین می شود.


بیشتر بدانید: آنتی اکسیدان ها و نحوه عملکرد آنها


رژیم متعادل ، متناسب و متنوع. به طور طبیعی ، دستگاه بدن ، که یکی از شگفت انگیزترین و پیچیده ترین دستاوردهای خدا است ، بهتر کار می کند.
وی به تغییراتی که در صنایع غذایی رخ داده و ما ایرانی ها را از سنت های خود منحرف کرده است اشاره کرد. تغییرات در صنایع غذایی ، توسعه ارتباطات بین کشورها و ملت ها و رشد ارتباطات فرامرزی منجر به تغییر عادات غذایی مردم شده است. و متأسفانه بسیاری از سنت ها توسط ما ایرانیان دنبال می شود. همچنین دیگر هیچ سفره ای به یاد ماندنی و سنتی وجود ندارد. و روند فست فود ، چیپس و پنیر ، که دارای چربی اشباع بالا و فاقد مواد مغذی است. و فقط معده را پر می کند و طعم را نوازش می دهد ، افزایش می یابد.

کمبود ویتامین B ، که برخی از آنها بدن ، مغز و اعصاب را تأمین می کند. اگر جبران نشود ، محرک های عصبی به طور طبیعی رخ می دهند. به عنوان مثال ، اگر ویتامین B به بدن نرسد. در نتیجه ، سنتز پروتئین مختل می شود و بدن به پروتئین کافی نمی رسد. در نتیجه ، سیستم ایمنی نمی تواند به درستی به عوامل بیماری زا پاسخ دهد ، و البته سیستمی که باید از مزایای سلامتی افراد محافظت کند. او گیج می شود و به جای حمله به دشمن ، خود بدن را مورد حمله قرار می دهد.

عدم مصرف مواد حاوی آهن و کم خونی می تواند منجر به کسالت ، پرخاشگری و عدم تحمل شود.


دکتر رضا اطمینانانی

متخصص تغذیه اصفهان


دکتر رضا اطمینانانی می تواند با ارائه روشهای اساسی رژیم غذایی و میزان و روش غذا خوردن ، نقش مهمی در دستیابی به سلامت جسمی و روحی ایفا کند.

برای مشاهده صفحه اینستاگرام متخصص تغذیه و تغذیه اصفهان رضا آتمینانی کلیک کنید.


مطالب پیشنهادی:

مصرف هندوانه و چاقی

مصرف زیاد گوشت قرمز ممنوع است

استراتژی های کنترل گرسنگی

راهنمای خرید شیر

منابع غذایی آنتی اکسیدان ها



دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *