دکتر تغذیه دکتر انوشه چرا چاق می شویم؟

دسته‌بندی نشده


بسیاری از افراد برای پی بردن به دلایل چاقی خود با متخصص تغذیه مشورت می کنند. افراد چاق کاملاً بی شباهت هستند زیرا از نظر فیزیولوژیکی ، روانی و جسمی تفاوت های زیادی بین دو فرد چاق حتی در یک خانواده وجود دارد.

علل چاقی:

ساده ترین دلایل چاقی ارثی ، پرخوری و سبک زندگی بی تحرک است. اما دلایل بی پایان دیگری نیز وجود دارد که به برخی از آنها اشاره می کنم.

میزان متابولیسم سلول ها

به گفته یک متخصص تغذیه ، میزان متابولیسم اکثر افراد چاق کندتر از افراد لاغر است. برخی از افراد چاق واقعا کم غذا می خورند و حتی ورزش می کنند ، اما همچنان چاق هستند و وزن کمی از دست می دهند. آنها معمولاً نقصی در مکانیسم متابولیک دارند که می تواند ناشی از سوء تغذیه ، غدد یا اختلالات هورمونی باشد.

یکی از عوامل غده ای که میزان متابولیسم سلولی را تعیین می کند نحوه عملکرد غده تیروئید است. کم کاری تیروئید باعث چاقی و پرکاری تیروئید باعث کاهش وزن می شود. بنابراین ، عملکرد این غده باید با انجام آزمایشات لازم و در صورت لزوم با استفاده از داروهای مناسب کنترل شود.

عملکرد نامنظم هورمون های زنانه بر افزایش وزن زنان تأثیر مستقیم دارد. زنانی که به دلیل اختلالات هورمونی (سندرم تخمدان پلی کیستیک) تعداد زیادی کیست تخمدان دارند ، دارای نوعی مقاومت به انسولین هستند که باعث چاقی این افراد می شود.

عدم تنظیم رژیم غذایی

تنظیم وعده های غذایی ، حذف برخی وعده های غذایی ، نخوردن یک وعده تأثیر مستقیمی بر تنظیم متابولیسم دارد. یکی از دلایل این امر ، اثر انرژی (ترموژنیک) غذا است. با هر وعده غذایی ، بدن کالری زیادی برای هضم ، جذب و سوزاندن آزاد می کند. اگر تعداد وعده های غذایی را افزایش دهیم (به شرطی که میزان روزانه افزایش نیابد) ، بدن می تواند کالری بیشتری نسبت به مقدار مصرف شده در یک یا دو وعده غذایی بسوزاند. گرسنگی متابولیسم بدن را برای مدت طولانی کاهش می دهد زیرا بدن متابولیسم خود را برای حفظ انرژی دریافتی کاهش می دهد. بنابراین ، کسانی که یک وعده غذا می خورند و معمولاً بیشتر در یک وعده غذا می خورند ، در معرض چاقی هستند. وقتی بدن کالری خود را از دست می دهد ، بدن کالری دریافتی را به چربی تبدیل می کند تا در آن روز از آن استفاده نشود.

عادات بد غذایی و سبک زندگی بد

نداشتن برنامه غذایی ، عادت گلابی خاردار حتی زمانی که گرسنه نیستیم ، سریع غذا می خوریم ، بیشترین کالری را در عصر و شب دریافت می کنیم ، ساعت های نامنظم خواب ، غذا نخوردن در زمان و زمان مناسب ، عدم فعالیت بدنی و ورزش نکردن ، پرخوری در حالت های احساسی مانند استرس ، غم ، شادی و … می تواند منجر به چاقی شود.

برخی از داروها مانند قرص های ضد بارداری ، داروهای ضدالتهاب ، داروهای هورمونی و برخی از داروهایی که برای درمان افسردگی و اختلالات روانی استفاده می شوند ، می توانند باعث چاقی شوند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *