دکتر تغذیه دکتر انوشه آب مهمترین غذا

دسته‌بندی نشده


شاید هیچ ماده ای مهمتر از آب در غذا وجود نداشته باشد. با این حال ، ما توجه زیادی به آن نمی کنیم و حتی گاهی اوقات آن را از لیست غذای روزانه خود حذف می کنیم.

ما می توانیم چند هفته بدون غذا کار کنیم ، اما فقط چند روز بدون آب خواهیم بود.

همه سلولهای انسان حاوی آب هستند. 60 درصد وزن کل بدن و 70 درصد وزن بدن بدون آب است.

بنابراین ، نسبت آب در بدن از 50 تا 75 درصد است که بسته به سن و میزان چربی بدن متفاوت است. آب فواید زیادی برای بدن دارد ، به چند نمونه اشاره می شود.

  • آب برای بقا و تشکیل سلول ضروری است و آب جزء لاینفک تمام مایعات سلولی است.
  • به عنوان حامل بسیاری از مواد عمل می کند و در ورود غذا به سلول و دفع ماده آزاد شده از آن نقش دارد.
  • به تنظیم دمای بدن کمک می کند. تبخیر آب از سطح پوست به صورت عرق بدن را خنک می کند.
  • آب نقش مهمی را به عنوان حلال مواد مغذی ایفا می کند. تمام مواد مغذی ، ویتامین ها ، مواد معدنی و هورمون ها برای تغذیه سلول ها ، که نقش آب است ، باید به تمام نقاط بدن منتقل شوند.
  • آب به عنوان یک کاتالیزور در بسیاری از واکنش های بیولوژیکی در سلول ، معده ، روده کوچک و محل هضم عمل می کند. بنابراین برای بسیاری از واکنشهای گوارشی و متابولیکی در غذا ضروری است.
  • آب حرکات مفصل را تسهیل می کند و از اصطکاک بین قسمت های مختلف بدن (مفاصل و استخوان ها) جلوگیری می کند.
  • به تبادل گاز در دستگاه تافت کمک می کند.

با کم آبی بدن ، کارآیی انسان به شدت کاهش می یابد.کاهش آب بدن به میزان چهار تا پنج درصد باعث کاهش قدرت و کارایی 20 تا 30 درصد می شود.علامت اولیه کم آبی بدن تشنگی است.

متأسفانه تشنگی زمانی رخ می دهد که حدود دو درصد بدن دچار کم آبی می شود. بنابراین توصیه می شود قبل از تشنگی آب بنوشید. از دست دادن 10 of آب بدن باعث کم آبی شدید و از دست دادن 20 کشنده است.

بدن آب را از راه های مختلف از جمله ادرار ، مدفوع ، پوست و ریه از دست می دهد. نیاز به آب و حفظ تعادل آب در بدن بستگی به سن ، فعالیت بدنی ، گرما ، رژیم غذایی و بیماری دارد. آب در نوزادان و کودکان بیشتر از بزرگسالان رایج است. در شرایط عادی ، بزرگسالان به یک لیتر 1000 کالری مصرفی و کودکان – 1.5 لیتر آب نیاز دارند. نیاز روزانه به آب در دوران بارداری کمی افزایش می یابد ، اما در دوران شیردهی به 3.4 لیتر افزایش می یابد.

اگر نیاز روزانه انسان به آب 2600 میلی لیتر (2.6 لیتر) را در نظر بگیریم ، 1500 میلی لیتر از آن با مایعات آشامیدنی ، 850 میلی لیتر با غذا و 250 میلی لیتر با آب متابولیک تامین می شود.

آب متابولیک به دلیل تجزیه مواد غذایی در بدن ایجاد می شود. به طور متوسط ​​، 13 گرم آب متابولیک از 100 کالری متابولیزه شده در بدن به دست می آید.

بنابراین ، مشاهده شده است که نوشیدن آب نقش مهمی در مرطوب سازی بدن دارد. بهتر است به طور متوسط ​​6-8 لیوان آب در روز برای مرطوب کردن بدن بنوشید. میوه ها و سبزیجات نیز دارای آب زیادی هستند و معمولاً 70 تا 95 درصد وزن خود را در آب تشکیل می دهند و یکی از منابع مناسب تامین آب هستند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *