دستگاه های تجزیه و تحلیل بدن برای تعیین درصد چربی ، ماهیچه و استخوان

دسته‌بندی نشده


اول از همه ، باید بدانید که مدل های مختلفی برای توصیف ترکیب بدن استفاده می شود.

دو مدل رایج برای توصیف ترکیب بدن عبارتند از:

مدل 2C

  • توده چربی: چربی ماده ای است که همیشه در بدن ما زیاد است و همه ما تمام تلاش خود را برای حذف این چربی های مقاوم انجام می دهیم. با این حال ، وجود چربی در بدن برای عملکردهای مختلف ضروری است: چربی به بدن اجازه می دهد تا انرژی ذخیره کند ، از اندام های داخلی محافظت می کند ، به عنوان یک عایق عمل می کند و دمای بدن را تنظیم می کند. محتوای چربی هرگز نمی تواند به صفر درصد برسد و حفظ درصد چربی بدن کمتر از 4 درصد برای سلامتی در دراز مدت مضر است و به هیچ وجه توصیه نمی شود.
  • توده بدون چربی (FFM): توده بدون چربی ، همانطور که از نامش پیداست ، شامل همه چیزهایی است که در بدن وجود ندارد. این توده از قسمتهای مختلف مانند تمام اندامهای داخلی ، توده ماهیچه ای و استخوانی ، آب و. هر چیزی غیر از چربی می تواند در این گروه گنجانده شود.

با توجه به این دو مقدار ، برای بدست آوردن درصد چربی بدن ، کافی است مقدار توده چربی را بر کل وزن بدن تقسیم کنید. اگر فقط نیاز به چربی بدن دارید و اندازه گیری توده بدون چربی ، توده عضلانی و غیره مهم نیست ، تجزیه و تحلیل با استفاده از روش 2C مناسب خواهد بود.

مدل 4C

برای تجزیه و تحلیل دقیق تر ترکیب بدن ، باید از روش هایی استفاده کنید که بدن را به اجزا تقسیم می کند ، یکی از آنها مدل چهار جزء یا 4C است. بدنه این مدل به چهار ترکیب زیر تقسیم می شود:

  • آب: میزان آب بدن بزرگسالان بیش از 50 درصد است. آب در چربی ها ، ماهیچه ها ، خون و سایر مایعات بدن یافت می شود. این ترکیبات را می توان به یک زیرمجموعه به آب بین سلولی (آب بین سلولی) و آب بین سلولی (آب بین سلولی) تقسیم کرد.
  • پروتئین: نسبت این ماده در بدن انعکاس پروتئین ماهیچه ای بدن است.
  • مواد معدنی: مواد معدنی عمدتا در دو قسمت بدن ذخیره می شوند: جریان خون و بافت استخوانی.
  • چاق

حتما بخوانید: لاغری و کاهش وزن با روش های جراحی

عوامل م .ثر بر ترکیب بدن


ترکیب بدن تحت تأثیر عواملی خارج از کنترل انسان است. این عوامل عبارتند از:

  • سن: اگر برنامه مناسب عضله سازی ندارید ، با افزایش سن توده عضلانی کاهش می یابد. این امر متابولیسم را کند می کند.
  • جنسیت: چربی بدن زنان بیشتر از مردان است ، این تفاوت یک راه طبیعی برای آماده سازی زنان برای بارداری و شیردهی است.
  • ژنتیک: ژنها نقش مهمی در کم چربی معمولی یا توانایی بدن در ذخیره و ذخیره چربی در مکانهای خاص دارند.
  • هورمون ها: هورمون ها بر احتباس آب و ترکیب بدن تأثیر می گذارند.

ترکیب سالم بدن


درصد طبیعی چربی در بدن مردان و زنان

شرح زن

مرد

چربی های ضروری 10-13 2-5
ورزشکاران 14 تا 20 درصد

6-13

بدن مناسب 21-24

14-17

قابل قبول 25-31 درصد 18 تا 24 درصد
چاق بیش از 32 درصد

بیش از 25 درصد

درصد چربی بدن ورزشکاران کمتر است تا این افراد فعال بهتر بتوانند در ورزش هایی مانند دویدن و دوچرخه سواری شرکت کنند. البته چربی بسیار کم نیز نامطلوب است و نشان دهنده وجود مشکل در بدن است. سندرم سه گانه در ورزشکاران زن ، از جمله اختلالات خوردن ، اختلالات قاعدگی و کاهش تراکم استخوان ، همراه با افزایش خطر پوکی استخوان و شکستگی استرس ، خطر آسیب و عوارض مختلف را افزایش می دهد. چاقی یا اضافه وزن درصد چربی بدن را افزایش می دهد. برای بهبود ترکیب بدن ، افزایش حجم توده بدون چربی ، تقویت ماهیچه ها و استخوان ها و حذف چربی اضافی بدن ضروری است.

حتما بخوانید: لاغری و رفع سلولیت بدون ورزش با استفاده از دستگاه و روش تهاجمی و غیر تهاجمی

روش تجزیه و تحلیل ترکیب بدن


شناختن اندام شما اولین قدم برای بهبود آن است ، بنابراین بهتر است هر چه زودتر اندام خود را تجزیه و تحلیل کنید. تفسیر تجزیه و تحلیل بدن اطلاعات ارزشمندی در مورد وزن ، نحوه بهبود سلامت بدن و کمک به رسیدن به اندام مناسب ارائه می دهد. خوشبختانه روش های مختلفی برای اندازه گیری اندام وجود دارد. برخی از این روشها سریع و آسان هستند ، اگرچه فقط اطلاعات کلی و اساسی را ارائه می دهند. برخی از مراحل گران و طولانی هستند و باید توسط یک متخصص مجرب انجام شود. در این بخش ، ما چهار روش رایج تجزیه و تحلیل ترکیب بدن را شرح می دهیم.

بسته بندی تاشو پوست

این روشی است که در باشگاه های ورزشی بسیار رایج است. از گیره ها معمولاً استفاده می شود زیرا قابل حمل و استفاده آسان هستند ، تقریباً همه می توانند بعد از تمرین و با کمی تمرین از گیره استفاده کنند. برای اندازه گیری با گیره ، کافیست چربی خارجی بدن را در چند نقطه بین دو انگشت نگه دارید ، یک چین پوست بین بازوهای گیره قرار دهید و اندازه بگیرید. ارقام بدست آمده با محاسبات ساده ریاضی برای بدست آوردن کل توده چربی بدن ارائه شده است. همانطور که مشاهده می کنید ، این روش بسیار ساده است. تجزیه و تحلیل مدل 2C (دو جزء) را می توان به راحتی با یک گیره انجام داد. براکت فقط چند درصد چربی بدن را نشان می دهد. هنگام تجزیه و تحلیل با کولیس ، موارد زیر را نیز باید در نظر بگیرید: دقت همه نتایج اندازه گیری ممکن است نابرابر باشد و قابلیت تکرارپذیری (بدست آوردن نتایج یکسان از اندازه گیری های مختلف) به اندازه تحلیل هایی که با استفاده از دستگاه های پزشکی انجام می شود ، خوب نیست. دستگاههای پزشکی به منظور کاهش پراکندگی و افزایش دقت طراحی شده اند.

وزن سنجی هیدرواستاتیک

کالیبراسیون هیدرواستاتیک ، که به کالریمتری زیر آب نیز معروف است ، درصد چربی بدن را با استفاده از وزن بدن زیر آب اندازه گیری می کند. برای افزایش وزن زیر آب ، باید تمام هوای ریه های خود را خالی کرده و در مقیاس مخصوص زیر آب شیرجه بزنید. وزن زیر آب با وزن زمین مقایسه می شود و این ارقام و چگالی آب حوضه بر اساس معادلات خاصی ارائه شده است. درصد چربی با استفاده از این محاسبات بدست می آید. وزن هیدرواستاتیک ، اگر به درستی انجام شود ، راهی بسیار دقیق برای اندازه گیری درصد چربی بدن است و اغلب به عنوان استاندارد طلا برای تجزیه و تحلیل ترکیب بدن در نظر گرفته می شود. با این حال ، گرانترهای هیدرواستاتیک ، مانند اندازه گیری های کولیس ، فقط درصد چربی بدن را محاسبه می کنند و اطلاعاتی در مورد توده عضلانی اسکلتی ، آب بدن یا توده بدون چربی بدن ارائه نمی دهند.

DEX

DEXA ، که گاهی اوقات DXA نیز نامیده می شود ، یک معاینه پزشکی است که برای عبور اشعه ایکس از بدن نیاز به دراز کشیدن روی تخت مخصوص دارد. تفاوت بین انرژی اولیه ای که به بدن تابیده می شود و انرژی اندازه گیری شده از بدن اندازه گیری می شود. اگرچه DEXA در ابتدا برای اندازه گیری تراکم استخوان توسعه یافته بود ، اما اکنون برای اندازه گیری چربی و توده عضلانی استفاده می شود. خواندن DEXA همراه با وزن هیدرواستاتیک به عنوان استاندارد طلایی برای اندازه گیری چربی بدن در نظر گرفته می شود. برخلاف بستن و کالیبراسیون زیر آب ، DEXA می تواند انواع ترکیبات بدنه را اندازه گیری کند. هر بازو و بالاتنه به طور جداگانه برای اندازه گیری دقیق توده چربی ، توده بدون چربی نرم و تراکم استخوان در هر قسمت اسکن می شود. برای انجام اسکن DEXA ، باید در بیمارستان یا کلینیکی که دستگاه DEXA در آن قرار دارد قرار ملاقات بگذارید.

تجزیه و تحلیل مقاومت بیوالکتریک

تجزیه و تحلیل مقاومت بیوالکتریک (BIA) یک جریان الکتریکی کوچک در بدن انسان را تشخیص داده و مقاومت در برابر جریان عبوری از بدن (مقاومت یا مقاومت ظاهری) را اندازه گیری می کند. ترکیب بدن با اندازه گیری قدرت مرئی محاسبه می شود. برخلاف سایر روش ها ، این روش نیازی به مشارکت تکنسین ندارد و شما می توانید این اندازه گیری را خودتان با استفاده از دستگاه BIA و پیروی از دستورالعمل ها انجام دهید. دستگاه های BIA دارای کیفیت ها و دقت های مختلفی هستند و باید توجه داشته باشید که همه این دستگاه ها کل بدن را تجزیه و تحلیل نمی کنند. در برخی از دستگاهها ، BIA برای اندازه گیری مستقیم قدرت قابل مشاهده پا استفاده می شود ، و سپس نتیجه در قسمت بالای بدن خلاصه می شود. دستگاه های دستی فقط به طور مستقیم مقاومت دست را اندازه گیری می کنند و نتیجه برای پایین تنه محاسبه می شود. از سوی دیگر ، دستگاه های پزشکی مدرن می توانند به طور مستقیم کل بدن را اندازه گیری کنند و بسیار دقیق هستند ، بنابراین اندازه گیری های آنها بدون تعیین تأثیر آن روش ها بر روی فرد ، مطابق نتایج روش های “استاندارد طلا” است. پیشرفته ترین دستگاه BIA حتی قابلیت تجزیه و تحلیل قسمت های مختلف را نیز دارد. از آنجا که BSA تجزیه و تحلیل را با اندازه گیری در یک سطح آب انجام می دهد ، اطلاعات مفیدی با تفسیر تجزیه و تحلیل به دست می آید. در حالی که تقریباً همه دستگاه های BIA درصد چربی بدن را گزارش می کنند ، برخی از دستگاه ها پیشرفته تر هستند و وزن بدن بدن ، توده عضلانی و استخوانی ، توده بدون چربی و غیره را تأمین می کنند.

چه موقع باید ترکیب بدن را تغییر دهیم؟


اگر درصد چربی بدن شما بسیار زیاد است ، باید سعی کنید آن را کاهش دهید تا سلامت خود را بهبود بخشید ، عملکرد ورزشی خود را بهبود ببخشید و به طور کلی بهبود دهید. کاهش وزن همچنین خطر ابتلا به بیماری های مختلف را کاهش می دهد. اگر درصد چربی بدن شما کمتر از چربی مورد نیاز است ، باید تنظیماتی را برای افزایش درصد چربی انجام دهید تا سلامتی شما به خطر نیفتد. اگر می خواهید ترکیب بدن خود را تغییر دهید تا سالم تر و متناسب تر شوید ، باید سعی کنید توده عضلانی را افزایش داده و چربی اضافی را کاهش دهید. برای این منظور ، می توانید رژیم غذایی شما تغییر دادن، برنامه ورزش منظم با رعایت رژیم غذایی مناسب و ورزش منظم به هدف خود دست پیدا کنید یا به آن برسید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *