دردسرهای مدل جدید درج قیمت روی کالاها



از دی ماه بود که برخی کارخانه ها مکلف به جای قیمت اولیه مصرف کننده، قیمت تمام شده تولید را روی کالا درج کنند اما بعد از گذشت بیش از دو ماه این اتفاق مشکلات را به همراه داشت که یکی از آنها سخت و زمانبر بودن قیمت مصرف کننده هستند. بود که باعث واکنش‌هایی هم در فضای مجازی شد.

به گزارش ایسنا، روزنامه «خراسان» در ادامه نوشت: مثلاً محمد دلاوری مجری سرشناس تلویزیون در توییتی نوشت: «قرار شد کنار قیمت تولیدکننده، قیمت مصرف کننده هم درج شود. آیا طرح‌های تخیلی دست کم یک‌بار در کنترل کوچک اجرا نمی‌شود؟ »

برخی از کاربران هم از تجربه درگیری‌هایی که فروشنده‌ها با مشتری‌هایشان بر قیمت هستند، نوشته‌اند. برخی از نوشته ها احتمالاً برای این درس های ریاضی در زندگی کاربردی داشته باشند، اقدام به این کار کرده اند و برخی نوشته اند که از حالا برای هر ماشین حساب به همراه داشته باشید تا قیمت را که باید به دست آورید.

اما این واکنش ها باعث شد رئیس سازمان حمایت از حقوق مصرف کننده اعلام کند که قرار است تا سه هفته آینده قیمت تولید کننده و مصرف کننده همزمان روی سامانه ۱۲۴ و سایر اپلیکیشن ها در دسترس باشد تا بتوان برای محاسبه قیمت و مصرف کننده رصد قیمت ها کمک کرد. قیمت رئیس مرکز ارتباطات وزارت صمت روز گذشته در توییتی نوشت که امروز (۱۷ اسفند سه شنبه) باید در گروه کالاهای خوراکی پرمصرف، علاوه بر تولیدکننده، قیمت مصرف کننده نیز روی کالاها درج شود.

به هر حال در این گزارش سعی می‌کنیم به معایب و معتادانی که قیمت تولیدکننده را ثبت کنیم، می‌توانیم داشته باشیم.

درج قیمت تمام شده چه نیازی دارد؟

موضوع اعلام قیمت تمام‌شده به مشتری در کشور، موضوعی که نیست. تقریباً یکدهه است که این موضوع و مورد نیاز است، اما هر بار به نظر می رسد و به رسانه ای نمی رسد که از وزیران اجرا می شود، آن را به وزیر بعدی محول کرده است. در واقع وزارت صمت و وزارت سابق بازرگانی از زمان ریاستجمهوری احمدی‌نژاد این طرح را اجرا کرد.

اما درباره چرایی درج قیمت تولیدکننده روی کالاها سیدرضا فاطمی امین، وزیر صمت در یک برنامه تلویزیونی با اشاره به جلسه ستاد تنظیم بازار درج قیمت تولیدکننده روی محصولات گفت: «در برخی محصولات می‌توان به قیمت مصرف‌کننده روی کالا ۳۰ تا ۴۰ درصد اشاره کرد. از قیمت‌های تولیدکننده است و به عبارتی در نظام افزایش غیرمعمول قیمت‌ها را شاهد بودیم، بنابراین برای رفع این مشکل در تلاش هستیم به جای درج قیمت مصرف‌کننده، قیمت‌کننده بر روی کالاها درج شود.»

امکانات درج قیمت تمام شده تولید

یادمان نرود که امروز در حالی که قیمت مصرف کننده برای همه مردم جا افتاده است که ۳۵ سال از تاریخ الزام درج آن میگذرد و تغییر این موضوع که حالا قرار است به جای قیمت مصرف کننده باشد، تمام شده روی کالا درج کمی شود مردم را سردرگم کند و باید به آن برسد. ن فرصت داد. با این طرح توسعه‌ای که در ادامه به آنها اشاره کرده‌ایم.

۱- حذف تخفیف های دروغین: یکی از مهم ترین ها که باعث می شود مربوط به قیمت تمام شده کالاها را به اطلاع مشتریان برسانند، دادن تخفیف های نجومی برخی از فروشگاه ها. آنها معتقدند اگر فروشنده داخلی برای فروش یک کالای تولیدی تا حدود ۵۰ درصد تخفیف می دهد این به معنای آن است که قیمت فروش حتی از دو برابر قیمت تولید نیز بیشتر بوده است که از کسر نصف قیمت، هم هزینه های تولید و هم تولیدکننده و هم حاشیه اندک بوده است. سود برای فروشنده را تامین کرده است و این یعنی گرانفروشی در حال رخدادن بوده است. راهکار در قیمت تولیدکننده باعث می‌شود مشتری متوجه قیمت واقعی محصول شود و گول تخفیف‌های دروغ.

۲- حذف قیمت های غیر مصرف کننده: همیشه این شاائبه وجود دارد که برخی وزیران تولیدکننده برای برخی از فروشگاه های زنجیره ای بسته بندی هایشان را با قیمت مصرف می کنند که در واقع بالاتر از قیمت واقعی بوده است که با درج قیمت تمام این موارد حذف خواهد شد زیرا بر اساس گفته قائممقام صمت. در امور بازرگانی محاسبه مالیات واحد تولیدی، قیمت کالا در کارخانه است. اگر تولید کننده به هر دلیلی قیمت محصول نهایی را افزایش دهد، ملزم است که همان چیزی باشد، ه. از این‌رو تولیدکنندگان برای اینکه بیشتر پرداخت کنند، از قیمت غیرواقعی امتناع کنند.

۳- کاهش قیمت ها: از آنجایی که در شهرهای مختلف تولید می شود، اما تولید کننده ها می توانند با یک قیمت واحد تولیدی خود را در چندین محصول مختلف تولید کنند، به طوری که کالای تولید کننده کالا در کدام شهر تولید نمی شود، ناچار است طولانی ترین مسیر تولید می شود. و بیشترین هزینه را در نظر بگیرید تا کالا به دست مصرف‌کننده برسد. در حقیقت مصرف‌کننده باید بیشتر هزینه حمل را در همه شهرها پرداخت کند، اگر قیمت تولیدکننده (قیمت کالا در کارخانه) را مبنا قرار دهد در این صورت کالایی که در کارخانه شهر مبداء فروخته می‌شود، ارزانتر به دست مصرف‌کننده می‌رسد.

معایب درج قیمت تمام‌شده

هر چند این طرح تازه در کشور اجرا شده و ممکن است با شناخت برخی از مشکلات حل شود اما باز هم در همین مدت ایرادهایی به این طرح وارد شده است که در ادامه برخی از آنها که واکنش هایی را هم به همراه داشته اند.

۱- اطلاع‌رسانی: یکی از مشکلاتی که این روزها در سوپرمارکت‌ها دیده می‌شود، مجادله فروشنده ب. از یکسو برخی هنوز طبق روال ۳۵ سال گذشته که قیمت مصرف کننده را روی کالا میدیدند بر این باورند که قیمت مصرف کننده است و نمیدانند که باید سود و هزینه های توزیع هم به آن اضافه شود.

-زمان‌بر بودن مقدار قیمت مصرف‌کننده: شما قبل از اینکه بخواهید قیمت کالا را بپردازید، میزان آن را ارزیابی کنید سودی که برای کالاهای مختلف، متفاوت است. همین موضوع باعث سردرگمی بیشتر هم می شود اما اگر سود ۲۵ درصد را هم برای همه کالاها در نظر بگیریم که شامل هزینه های پرداخت و سود خرده فروشی می شود هم برای هر کالای لازم ماشینحسابی برای محاسبه محاسبه می شود.

۳- نوسان نرخ تمام شده: تورم لحظه به لحظه و نوسان های قیمت ارز که بر بازار مواد اولیه تاثیرگذار می شود، باعث می شود قیمت های هر دوره از تولید یک کالا با قیمت دوره های متفاوت قبل باشد. در این صورت مشتری با کالاهایی که در دوره‌های مختلف تولید شده و قیمت‌های متفاوتی دارند، می‌شود و این امر مهم وجود دارد که نوسان قیمت تولید چگونه برای مشتریان قابل توجیه و قابل باور است؟

۴- مشکلات درج همزمان قیمت اصلی مصرف کننده و تولید کننده: فلسفه درج قیمت تمام شده این بود که مردم هزینه های اضافی پرداخت نکنند و کالا ارزانتر به دستشان برسد. با درج قیمت تمام شده و قیمت مصرف کننده به نوعی باز هم شاهد گرانفروشی ها هستند چون باز هم فروشگاه ها را می فروشند، ملاک را قیمت مصرف کننده می کنند که یعنی مصرف کننده باید در دورترین نقطه را بپردازد!

انتهای پیام