اد و پیام نور و سراسری ندارد. هرساله جمعیت بسیاری از جوانان به دانشگاه میروند. رشته های مختلف، دانشکده های گوناگون و دانشگاه های متفاوت. جامعه ایران سالهاست که ورود هر نوجوان به دانشگاه را پس از پایان دبیرستان، جزئی از مراحل زن. اما دانشگاه چه اهمیتی دارد و فایدهای میتواند داشته باشد؟ حضور در دانشگاه و گذراندن واحدهای مختلف درسی، چگونه میتوان به تعالی جامعه کمک کرد؟ امانالله قراییمقدم در اینباره توضیح میدهد.
این جامعهشناس دربارهی دانشجویان و تأثیر آن بر فرهنگ و جامعه، به ایسنا گفت: شوری میتواند ش آموزش و پرورش در هر سطح و نوعی جامعه بسیار مفید است. جامعه ای موفق است و می تواند به توسعه اقتصادی، اجتماعی، سیاسی، فرهنگی و آرامش روحی و روانی برسد که تعداد تحصیلکرده های آن (به خصوص تحصیلکرده های دانشگاهی) رو به افزایش باشد.
او درباره استقبال روزافزون بانن برای تحصیل در دانگگاهها افزود: درصد موفق در ایران حدود ۵۳ از فارغالتحصیلان دانگگاهی و دنشجویان وانشجویان وانشم »هستند. نتیجه این آمار، موفقیت در زندگی خصوصی، توسعه اقتصادی، پرورش فرزندان، خانواده دوام و بقای و. «بازیل برنشتاین» نیز سالها قبل در طول تحقیق و بررسی چنین مسائلی را بررسی کرده است.
قراییمقدم پیرو برای تحصیل، درباره تاثیر آن بر روی فرزندان بیان کرد: نقش مادران تحصیل در خزانه لغات کودکی که بهتازگی وارد مدرسه می شود تعداد لغاتی است که میداند و درکی که از مطالب مشخص است. نقش تحصیلات مادر بر پیشرفت تحصیلی دانشآموزان در مناطق ۱۳ و ۱۴ شهر تهران بسیار پررنگ است. نانکه نسبت نمرات درسی این کودکان نسبت به دانشآموزانی که مادر تحصیل کردهاند، دو نمر دارند. همچنین این آمار در دانشآموزانی که مادران معلم دارند، ۲.۵ نمره بیشتر است.
او ادامه داد: «تحصیل» شاخص توسعهیافتگیست. برای محاسبه شاخص توسعه همهچیز محاسبه میشود. تعداد پزشک به بیمار، تعداد تختهای بیمارستان، میزان تحصیلکردهها نسبت به جمعیت، میزان تحصیلات در ایران تقریباً ۱۳ تا ۱۴ میلیون تحصیلات دانشگاهی وجود دارد. در یک کشور هرچه تحصیلات ویژه تحصیلات دانشگاهی بیشتر باشد، موفق تر عمل کرده است. اما مهمترین موضوع این است که در کشور میبایست نیازسنجی شود. یعنی فارغالتحصیلان را در رشتههایی که نیاز داریم، افزایش دهیم. بایستی به میزانی که بخشهای مختلف جامعه نیاز دارد، ظرفیت پذیرش دانشجو قرار داده شود. اگر تحصیل می کنند، معمولا فرزندان بهتری به جامعه تحویل می دهند، مادر و پدر بهتر می شوند، اقتصاد خانواده سالمتر بوده اند و به آسیب های اجتماعی کمتری وارد می شوند، اما این کشور از این نیروی انسانی استفاده می کند که در ایران این اتفاق می افتد. زیاد نمیافتد بهطوریکه نزدیک به ۳۰ درصد از فارغالتحصیلان دانشگاهها بیکارند است. تحصیل و دانشگاه شاخص توسعهیافتگی، رشد و پیشرفت است.
در جمعیتشناسی و جامعهشناسی مبحثی وجود دارد که به هزینههای سرانه یک فرد در جامعه میپردازد. قراییمقدم درباره سرمایه هایی که صرف رشد و پیشرفت هر کودک می شود اینطور گفت: از لحظه های ده نطف مادر ککل می گیرد، هزینه های هر فرد آغاز می شود. برای یک فرد لیسانسه، از بدو تولد حداقل ۵۰۰ میلیون تومان هزینه می شود. این فرد اگر هدر رود، کشور زیان میکند. برای فارغالتحصیلان دانشگاهی که اینهمه هزینه میشود، باید کار گرفته شود.
این استاد دانشگاه زمینی درباره اولویت تحصیل در جامعه خواران کرد “کالین کلارک، اقتصاددان استرالیایی” در سال ۱۹۲۹ این را مطرح کرد که در اولویت اولویت ها در سه بخش خلاصه می شود; بخش اول کشاورزی، بخش دوم صنعت، بخش سوم خدمات (پزشک، معلم، کارمندان اداری و … در این دایره قران. جامعهای موفق است که از این نیروی تحصیلکرده، در موقعیتی درست و مناسب استفاده کند، نه اص
امانالله قراییمقدم در پایان درباره توسعه کشور چنین گفت: اساس توسعه فرهنگی، اجتماعی،، از دیدگاه اقتصاددان و جامعه شناس توسعه، «بنیامین هیگینز» که از استادان دانشگاه هاروارد است، بسیار از آن سودی که میخواهد، اما وابستگی اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی دارند، لزوماً پیشرفته نیست. بنیامین هیگینز، ژوزف شومپیتر، استانیسلاس گوستاوویچ استروملین، سیمون کوزنتس، آلفرد مارشال، ژاکوب مینسر و بسیاری دیگر از حوزه های مختلف، بر نقش نیروی انسانی و تولید علم و دانش غیر جدی دارند. دانشگاهها هم نقش پررنگی در توسعه فرهنگی، رشد جامعه، افزایش فهم و فراست و دانش و بینش و انتخاب دارند.
انتهای پیام