خواص گیلاس و راه های افزایش مصرف غذا

دسته‌بندی نشده


گیلاس سرشار از مواد مغذی مانند ویتامین C و آنتی اکسیدان ها است. شواهدی وجود دارد که نشان می دهد گیلاس می تواند به عنوان بخشی از یک رژیم غذایی سالم به کاهش التهاب ، محافظت از سلامت قلب و بهبود خواب کمک کند.

مزایای گیلاس برای سلامتی می تواند به عوامل زیادی بستگی داشته باشد ، از جمله نوع گیلاس ، میزان و دفعات مصرف آن. در این مقاله ، ما شواهد علمی در مورد مزایای گیلاس برای سلامتی ، خواص تغذیه ای آنها و نحوه گنجاندن بیشتر گیلاس در رژیم غذایی را مرور می کنیم.

مهمترین خواص گیلاس

1- برای التهاب مفید است

التهاب یک واکنش طبیعی بدن در برابر بیماری ها یا جراحات است و می تواند در کوتاه مدت مفید باشد ، اما التهاب طولانی مدت باعث بسیاری از بیماری های مزمن می شود. در حالی که رژیم غذایی سرشار از میوه ، سبزیجات و فیبر می تواند به کاهش التهاب کمک کند ، گیلاس موجود در رژیم غذایی به ویژه ضد التهاب است.

بر اساس مطالعه گیلاس و التهاب 2018 ، از 16 نفری که گیلاس مصرف کردند ، التهاب در 11 مورد کاهش یافت. این مطالعه بر روی انواع گیلاس و میوه های گیلاس ، آب گیلاس و عصاره آنها استفاده شد.

2- در نقرس مفید است

خواص ضد التهابی گیلاس می تواند برای نقرس نیز مفید باشد. نقرس باعث درد ناگهانی و شدید مفصل می شود. این وضعیت ناشی از سطوح بالای اسید اوریک در خون است. مطالعه انجام شده در سال 2018 نشان داد که مصرف اسید اوریک در بدن با مصرف گیلاس می تواند متعادل شود.

این مطالعه نشان داد که مصرف عصاره گیلاس یا خوردن گیلاس در مدت 2 روز نقرس را تا 35 درصد کاهش می دهد. اثرات گیلاس ، صرف نظر از جنسیت ، وزن بدن ، مصرف پورین و الکل و داروهای نقرس مثبت است.

3- برای سلامت قلب مفید است

به طور کلی ، رژیم غذایی سرشار از میوه ها ، سبزیجات و چربی اشباع نشده برای سلامت قلب مفید است ، اما گیلاس می تواند برای قلب سالم بسیار ارزشمند باشد زیرا می تواند فشار خون را کاهش دهد.

چندین مطالعه نشان داده است که محصولات گیلاس عاملی برای کاهش فشار خون هستند. یک مطالعه قدیمی در زنان مبتلا به دیابت نشان داد که مصرف 40 گرم عصاره گیلاس در روز به مدت 6 هفته فشار خون را به میزان قابل توجهی کاهش می دهد.

به

فشار خون بالا یکی از عوامل خطر بیماری های قلبی عروقی است. به گفته سازمان بهداشت جهانی ، بیماری های قلبی عروقی عامل اصلی مرگ و میر در سراسر جهان است. گیلاس حاوی مواد مغذی متعددی از جمله پلی فنول ها و پتاسیم است که می تواند به تنظیم فشار خون کمک کند.

پلی فنول ها یک آنتی اکسیدان هستند که می توانند از آسیب اکسیداتیو جلوگیری کنند.  یک مطالعه جامع نشان داده است که افزایش استفاده از پلی فنول ها می تواند فشار خون را کاهش دهد.  صد گرم گیلاس سبز حاوی حدود 5٪ پتاسیم روزانه فرد است.  پتاسیم کافی برای فشار خون سالم مهم است.

گیلاس و سلامت قلب و عروق

4- برای خواب مفید است

طبق 2013 طبق یک مطالعه ، گیلاس منبع غنی و طبیعی ملاتونین است – یک انتقال دهنده عصبی که بر خواب و خلق و خو تأثیر می گذارد. ملاتونین می تواند برای افراد مبتلا به بی خوابی مفید باشد زیرا باعث خواب آلودگی می شود.

2013 در این مطالعه افراد بین 20 تا 85 سال شرکت کردند و محققان خواب افرادی را که از محصولات مرتبط با گیلاس استفاده می کردند و کسانی که از مواد مخدر استفاده می کردند ، بررسی کردند. در میان شرکت کنندگانی که محصولات مرتبط با گیلاس مصرف می کردند ، خواب و استراحت شبانه به میزان قابل توجهی بهبود یافت. بهبود خواب در شرکت کنندگان مسن چشمگیرتر بود.

همچنین بخوانید: برای خواب راحت چه بخوریم؟

5- این برای ریکاوری بعد از تمرین مفید است

ورزش منظم یکی از فعالیتهای مهم یک سبک زندگی سالم است. با این حال ، ورزش می تواند باعث درد عضلانی شود یا فرد می تواند به گونه ای ورزش کند که باعث تنش و آسیب عضلانی شود. در سال 2020 ، مطالعه ای انجام شد که در آن شرکت کنندگان عصاره گیلاس را به مدت 7 روز ، 1.5 ساعت قبل از تمرین در پودر یا آب مصرف کردند.

نتایج نشان داد که مصرف گیلاس استقامت را در حین ورزش افزایش می دهد. این احتمالاً به این دلیل است که گیلاس دارای شاخص گلیسمی پایین و دارای خواص ضد التهابی و همچنین آنتی اکسیدان ها و بهبود گردش خون است. محققان باید تحقیقات بیشتری انجام دهند تا دریابند آیا گیلاس می تواند زمان بهبود و درد بعد از تمرین را کوتاه کند یا خیر.

حقایق تغذیه گیلاس

  • طبق گزارش وزارت کشاورزی ایالات متحده (USDA) ، یک فنجان گیلاس تازه حاوی:
  • کالری: 95
  • پروتئین: 1.6 گرم
  • چربی: 0.3 گرم
  • کربوهیدرات: 24 گرم
  • فیبر: 3.2 گرم (منبع خوب فیبر)
  • شکر: 19.2 گرم
  • کلسیم: 20 میلی گرم
  • آهن: 0.5 میلی گرم
  • منیزیم: 17 میلی گرم
  • پتاسیم: 333 میلی گرم

ویتامین C: 10.5 میلی گرم (منبع خوبی از ویتامین C)

چگونه یک گیلاس خوب را تشخیص دهیم

به گفته دانشگاه ایالتی اوهایو ، اگر قصد خرید گیلاس تازه دارید ، آن گیلاس هایی را انتخاب کنید که سفت ، چرب و براق به نظر می رسند. از خرید گیلاس های نرم ، کرکی و کوچک خودداری کنید زیرا این نشان می دهد که ممکن است تعداد کمی از آن باقی مانده باشد.

گیلاس ها را در ظرفی کم عمق در یخچال نگهداری کنید تا تازه باشند و فشار گیلاس بالایی گیلاس های پایینی را فشرده نکند. گیلاس ها را قبل از خوردن با آب سرد بشویید.

چگونه گیلاس بیشتری به رژیم غذایی خود اضافه کنیم

  • روش های زیادی برای استفاده بیشتر از گیلاس در رژیم غذایی وجود دارد. آلبالو دارای اشکال مختلف است ، از جمله:
  • میوه های سبز
  • میوه های خشک
  • کمپوت یا پوره میوه
  • آب میوه
  • عصاره ای که می توان با آب رقیق کرد

پودر

  • برای افزودن گیلاس به رژیم غذایی سالم ، می توانید:
  • گیلاس تازه را به سالاد میوه ، اسموتی ، بلغور جو دوسر و ماست اضافه کنید.
  • گیلاس خشک را به مخلوط میوه و آجیل ، غلات ، موسلی و گرانولا اضافه کنید.

گیلاس را با غذاهای خوشمزه مانند سالاد ، پنیر ، غذاهای دریایی یا گوشت ترکیب کنید.

هنگام استفاده از گیلاس و محصولات حاوی گیلاس از افزودن شکر خودداری کنید. برخی از محصولات گیلاس دارای قند اضافی هستند.

آیا می توانیم به گیلاس حساسیت داشته باشیم؟

اگرچه حساسیت به گیلاس به اندازه سایر حساسیت ها به غذا رایج نیست ، اما می تواند باشد. حساسیت به گیلاس را می توان به دو دسته اولیه و ثانویه تقسیم کرد. حساسیت اولیه به گیلاس به این معنی است که شما به خود میوه حساسیت دارید. حساسیت اولیه کمتر از ثانویه است. در صورت حساسیت ثانویه ، به گرده های یک خانواده خاص نیز حساسیت خواهید داشت.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *