توصیه های رژیم غذایی برای کم خونی رژیم درمانی متخصص تغذیه بالینی

دسته‌بندی نشده


مهمترین نکات رژیم غذایی برای کم خونی عبارتند از:

اهمیت توصیه های رژیم غذایی برای کم خونی این ممکن است در پیشگیری و درمان این عارضه مفید باشد. کم خونی یک اختلال شایع است که در آن گلبول های قرمز سالم کافی برای حمل اکسیژن به بافت های بدن وجود ندارد. کمبود آهن و کم خونی آن از مهمترین مشکلات تغذیه ای و بهداشتی در ایران است. این مشکل به ویژه در کودکان و زنان در سنین باروری شایع است.

توصیه های رژیم غذایی برای کم خونی

کمبود آهن در تمام مراحل زندگی می تواند عوارض جانبی مانند اختلال در شناخت و یادگیری داشته باشد که شدت آن بستگی به میزان کمبود دارد. برای درمان کم خونی ، ابتدا باید علت آن را مشخص کنید. اگر کمبود مواد مغذی مانند آهن کم باشد ، اصلاح و مکمل غذایی به عنوان درمان های اضافی در نظر گرفته می شود.

منابع اصلی غذای آهن عبارتند از جگر ، کله پاچه ، گوشت قرمز ، مرغ ، ماهی و زرده تخم مرغ. منابع گیاهی سبزیجات برگ سبز تیره مانند جعفری ، اسفناج و حبوبات مانند عدس و لوبیا نیز دارای مقدار زیادی آهن هستند.

علل کم خونی

کم خونی به دلایل مختلفی ایجاد می شود و می تواند شامل موارد زیر باشد:

کمبود آهن

شایع ترین علت کم خونی فقر آهن است که بر بدن شما تأثیر می گذارد. مغز استخوان برای تولید هموگلوبین به آهن نیاز دارد. بدون آهن کافی ، بدن شما نمی تواند هموگلوبین کافی برای گلبول های قرمز تولید کند.

کم خونی در شرایط خاص

این نوع کم خونی در بسیاری از زنان باردار مشاهده می شود. همچنین باعث از دست دادن خون می شود ، مانند خونریزی شدید ناشی از قاعدگی ، زخم ، سرطان و استفاده منظم از برخی داروهای ضد درد ، به ویژه آسپرین.

کمبود ویتامین

بدن علاوه بر آهن ، به اسید فولیک و ویتامین B-12 نیاز دارد تا به اندازه کافی گلبول قرمز ایجاد کند. رژیم غذایی فاقد این ویتامین ها و سایر مواد مغذی ضروری می تواند تولید گلبول قرمز را کاهش دهد.

علاوه بر این ، برای برخی از افرادی که به اندازه کافی B-12 دریافت نمی کنند ، بدن قادر به جذب ویتامین کافی نیست و می تواند باعث کم خونی ناشی از کمبود ویتامین شود که کم خونی بدخیم نامیده می شود.

کم خونی التهابی

برخی بیماریها مانند سرطان ، ایدز ، روماتیسم ، بیماری کلیوی ، بیماری التهابی روده و سایر بیماریهای التهابی حاد یا مزمن ، می توانند در تولید گلبولهای قرمز اختلال ایجاد کنند.

کمخونی آپلاستیک

این کم خونی نادر و تهدید کننده زندگی زمانی رخ می دهد که بدن به اندازه کافی گلبول قرمز تولید نمی کند. علل کم خونی آپلاستیک عفونت ها ، داروهای خاص ، بیماری های خود ایمنی و قرار گرفتن در معرض مواد شیمیایی سمی هستند.

کم خونی مرتبط با بیماری مغز استخوان

بیماری هایی مانند سرطان خون و میلوفیبروز می توانند با تأثیر بر تولید خون در مغز استخوان باعث کم خونی شوند. آثار این نوع سرطان و اختلالات شبه سرطان از خفیف تا تهدید کننده زندگی متغیر است.

میلوفیبروز این نوعی سرطان مغز استخوان است که با تولید طبیعی سلولهای خونی تداخل دارد.

کم خونی همولیتیک

این اتفاق زمانی می افتد که گلبول های قرمز به سرعت از بین می روند. برخی بیماریهای خونی تخریب گلبولهای قرمز را افزایش می دهند.

کم خونی داسی شکل

این بیماری ارثی و گاهی شدید است. این به دلیل کمبود هموگلوبین است که باعث می شود گلبول های قرمز به هلال غیر طبیعی تبدیل شوند. گلبولهای نامنظم خون زودتر از موعد می میرند و در نتیجه کمبود مزمن گلبولهای قرمز ایجاد می شود.

توصیه های منظم رژیم غذایی برای کم خونی

میوه های خشک شده (برگ) ، به ویژه برگ زردآلو ، انجیر خشک ، کشمش و دانه های روغنی نیز دارای مقدار زیادی آهن هستند. البته باید توجه داشت که به طور کلی آهن کمتر از منابع گیاهی جذب می شود.

ویتامین ها ج به طور طبیعی در میوه ها و سبزیجات تازه و سبز ، جذب آهن از منابع غذایی از منابع گیاهی را افزایش می دهد.به ازعلاوه بر غذاهای ذکر شده ، بسیاری از انواع کم خونی فاقد مواد مغذی دیگر مانند اسید فولیک و ویتامین ها هستند B12 منابع مناسب این عناصر کمیاب نیز باید تهیه شود.

مهمترین و شایع ترین علل کمبود آهن ، مصرف ناکافی غذاهای حاوی آهن مانند گوشت ، به ویژه گوشت قرمز است که منبع غنی آهن جذب شده است. عادات غذایی نادرست ، مانند نوشیدن چای در طول یا بلافاصله بعد از غذا ، نیز می تواند منجر به کمبود آهن شود.

علاوه بر این ، برخی رفتارهای غذایی مانند مصرف منظم ساندویچ های آماده ، سوسیس ، کالباس ، پیتزا و تنقلاتی مانند چیپس ، نوشابه ، شکلات و پفک نیز برای افرادی که دچار کمبود آهن هستند خطری ایجاد می کند. ؛ زیرا این غذاها اغلب دارای آهن کمی هستند. مصرف نان های حاوی سودا یکی دیگر از عوامل م inثر در ایجاد کمبود آهن است.

توصیه های رژیم غذایی برای کم خونی

نظرات مختلفی در مورد استفاده از مکمل های آهن در دوران قاعدگی وجود دارد. مهمترین نکته ای که باید به آن توجه کرد این است که اگر کم خونی فقر آهن ندارید ، مصرف زیاد و تجمع این ماده در بدن به دلیل خاصیت اکسید کننده آهن می تواند خطرات مانند بیماری های قلبی را در پی داشته باشد.

PSO 2011 او گزارشی را منتشر کرده است که توصیه می کند آهن متناوب در مناطقی از جهان که زنان در سنین باروری اغلب از کم خونی فقر آهن رنج می برند ، استفاده شود. البته همانطور که گفته شد ، توصیه مصرف مکمل های آهن در افراد مختلف متفاوت است و باید پس از آزمایش خون انجام شود و معمولاً رعایت توصیه های توصیه شده در مورد نحوه پیشگیری از کم خونی کافی است.

همه انواع کم خونی باعث کاهش میزان هموگلوبین خون و کاهش اکسیژن رسانی به مغز و سایر اندام ها می شود. از بین انواع مختلف کم خونی ، سه مورد بسیار شایع است. این سه نوع عبارتند از:

  1. نارسایی کمبود آهن
  2. کمبود اسید فولیک
  3. کمبود ویتامین B12

توصیه های رژیم غذایی برای کم خونی

توصیه های رژیم غذایی برای کم خونی

تفاوت بین کم خونی فقر آهن و سایر کم خونی ها

در این حالت ، نه تنها میزان هموگلوبین خون کاهش می یابد ، بلکه تعداد گلبول های خون ، به ویژه گلبول های قرمز نیز کاهش می یابد.

کم خونی ناشی از ویتامین B12 و اسید فولیک چیست؟

با این دو نوع کم خونی ، میزان هموگلوبین خون کاهش یافته و تعداد سلول های خونی افزایش می یابد. کم خونی فقر آهن را می توان با یک آزمایش ساده تشخیص داد. با این حال ، برای تشخیص کم خونی ناشی از کمبود ویتامین B12 ناشی از کم خونی ناشی از اسید فولیک ، آزمایشات جامع فقط در آزمایشگاه مجهز انجام می شود.

این سه نوع علائم جسمانی چیست؟

علائم هر سه نوع کم خونی تقریباً یکسان است. علائمی مانند رنگ پریدگی ، خستگی زودرس و بیش از حد در طول روز. حافظه کوتاه مدت در افراد مبتلا به کم خونی فقر آهن نیز مشاهده می شود.

رژیم درمانی این کم خونی ها چیست؟

در دراز مدت ، استفاده طولانی مدت از داروهای مرتبط با آن برای همه انواع کم خونی توصیه نمی شود ، اما استفاده کوتاه مدت از این داروها به کاهش علائم کم خونی شدید کمک می کند و پس از ناپدید شدن آنها می توان به رژیم غذایی مناسبی دست یافت.

برای افراد مبتلا به کم خونی فقر آهن ، 2-3 وعده گوشت در روز توصیه می شود. برای افراد مبتلا به کم خونی ناشی از کمبود اسید فولیک ، رژیم غذایی مناسب این است که روزانه یک یا دو وعده سبزیجات تازه بخورند.

تغذیه و کم خونی

کم خونی را می توان با علل و علائم مختلف تشخیص داد. نکته ای که همیشه باید مورد توجه قرار گیرد ، نقش تغذیه در پیشگیری و مدیریت کم خونی است. برخی از داروها و مشکلات مزمن سلامتی می توانند خطر ابتلا به کم خونی را افزایش دهند. پزشک شما به افراد مبتلا به بیماری های مزمن کمک می کند تا رژیم غذایی خود را مدیریت کنند تا از کمبود آهن جلوگیری کنند و زندگی را آسان تر ، سالم تر و شادتر کنند.

علائم کم خونی

علائم کم خونی بستگی به علت آن دارد. اگر کم خونی ناشی از یک بیماری مزمن باشد ، می توان با آزمایش تشخیص داد.

علائم بستگی به علت کم خونی دارد. این علائم در صورت بروز به شرح زیر است:

  • خستگی
  • ضعف
  • پوست زرد یا کم رنگ
  • ضربان قلب نامنظم
  • تنگی نفس
  • سرگیجه
  • درد قفسه سینه
  • دست و پای سرد
  • سردرد

توصیه های رژیم غذایی برای کم خونی

توصیه های رژیم غذایی برای کم خونی

کم خونی و بیماریهای مزمن

اگرچه انواع مختلفی از کم خونی وجود دارد ، این وضعیت زمانی رخ می دهد که شما گلبول های قرمز سالم کافی برای حمل اکسیژن در سراسر بدن را ندارید.

کم خونی می تواند در اثر از دست دادن خون ، عوامل ژنتیکی یا عوامل دیگر ایجاد شود. بیماریهای مزمن مانند HIV / AIDS ، سرطان ، آرتریت روماتوئید ، بیماری کرون و سایر بیماریها ممکن است خطر ابتلا به کم خونی را افزایش دهند. در صورت تشخیص بیماری مزمن ، از متخصص تغذیه خود در مورد افزایش خطر ابتلا به کم خونی سوال کنید.

اهمیت آزمایش سطح آهن

اگر فکر می کنید کم خونی دارید ، سطح آهن خود را حتما بررسی کنید. میزان آهن مورد نیاز فرد بستگی به جنسیت ، سن و سایر عوامل بهداشتی دارد. انجمن ملی بهداشت (NIH) توصیه می کند که مردان روزانه به 8 میلی گرم آهن نیاز دارند. زنان 19 تا 50 ساله به 18 میلی گرم آهن نیاز دارند. زنان 50 سال به بالا روزانه 8 میلی گرم آهن نیاز دارند. مصرف زیاد یا کمتر آهن می تواند مشکلات سلامتی ایجاد کند.

داروها و مکمل های آهن

در صورت تشخیص کم خونی ، مکمل ها و داروهایی برای درمان مشکل به شما تجویز می شود. همیشه داروهای تجویز شده را طبق دستور مصرف کنید. داروها یا مکمل های خود را بدون مشورت با پزشک تغییر ندهید.

تغذیه مناسب برای جلوگیری از کم خونی

کم خونی را می توان بسته به نوع و عوامل بهداشتی فرد تشخیص داد ، موقتی است یا می تواند یک مشکل طولانی مدت باشد. در هر دو مورد ، تغذیه مناسب بخش مهمی از پیشگیری و مدیریت کم خونی است.

رژیم غذایی متعادل می تواند از کمبود آهن جلوگیری کند. اگر در معرض خطر کم خونی هستید ، با متخصص تغذیه خود در مورد نحوه تامین مواد مغذی مورد نیاز بدن خود صحبت کنید.

منابع آهن موجود در غذا

آهن یک ماده معدنی است که به طور طبیعی در غذاهای روزمره یافت می شود. با این حال ، اگر کمبود آهن دارید ، باید به مقدار آهن در رژیم غذایی خود توجه بیشتری داشته باشید. ببینید کدام غذاها حاوی آهن هستند و گزینه های شما چیست. غذاهای زیادی سرشار از آهن هستند.

بدن شما در مقایسه با منابع گیاهی بیشتر آهن خود را از منابع گوشت جذب می کند. اگر کمبود آهن دارید ، حتماً بوقلمون ، مرغ و گوشت بدون چربی را در رژیم غذایی خود قرار دهید. سبزیجات برگ سبز تیره مانند کلم بروکلی ، کلم و اسفناج از دیگر نمونه های رایج غذاهای غنی از آهن هستند. برخی از غذاهای غنی از آهن که اغلب برای افزایش سطح آهن توصیه می شوند عبارتند از:

  1. گوشت گوساله
  2. گوشت گوسفند
  3. بوقلمون
  4. جوجه
  5. کبد
  6. تخم مرغ
  7. غذای دریایی
  8. نان و غلات
  9. میوه هایی مانند توت فرنگی ، هندوانه ، کشمش ، خرما ، انجیر ، زردآلو خشک ، هلو خشک
  10. لوبیا

از متخصص تغذیه خود در مورد غذاهای سرشار از آهن بپرسید.

توصیه های رژیم غذایی برای کم خونی

چه غذاهایی باعث جذب آهن می شوند

متخصص تغذیه علاوه بر نیاز به خوردن غذاهای سرشار از آهن ، غذاهایی را که به جذب آهن کمک می کنند ، توصیه می کند. غذاهای غنی از ویتامین C می توانند جذب آهن را افزایش دهند.

به دنبال راههای ساده برای ترکیب غذاهای غنی از آهن با منابع ویتامین C باشید. به عنوان مثال ، افزودن گوجه فرنگی و فلفل به سالاد کلم و اسفناج به شما یک غذای غنی از مواد مغذی می دهد که به شما در مدیریت کم خونی کمک می کند. ویتامین E موجود در هویج ، سیب زمینی شیرین ، پرتقال و سایر غذاهای رایج نیز می تواند به جذب آهن کمک کند.

چه غذاهایی مانع جذب آهن می شوند؟

در حالی که خوردن غذاهای غنی از آهن برای کنترل کم خونی مهم است ، دانستن غذاهایی که جذب آهن را محدود یا مهار می کنند نیز مهم است. کلسیم برای سلامت استخوان ها مهم است ، اما می تواند در جذب آهن بدن اختلال ایجاد کند.

برخی از نان های غلات کامل ، غلات و محصولات سویا حاوی اسیدی به نام فیتات هستند. فیتات و اسید فیتیک می توانند جذب آهن را کاهش دهند ، بنابراین در مورد نحوه محدود کردن میزان اسید فیتیک در رژیم غذایی خود با پزشک خود مشورت کنید. قهوه و چای ، به ویژه چای سیاه ، می تواند جذب آهن را مسدود کند. هنگام غذا خوردن بهتر است از این مواد اجتناب شود.

بهتر است چند ساعت قبل یا بعد از غذا چای یا قهوه بنوشید. اگر کم خونی دارید ، از متخصص تغذیه خود بخواهید تا به شما در دریافت مواد مغذی مورد نیاز کمک کند. متخصص تغذیه غذاهایی را بر اساس نیازهای تغذیه ای منحصر به فرد شما توصیه می کند و غذاهایی را مشخص می کند که باید از آنها اجتناب کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *