تانسیل های منطقه آزاد بوشهر برای استقرار شرکت های دریایی



توسعه فناوری‌های معاونت علمی ریاست جمهوری با بیان اینکه مدیر فناوری و فناوری‌های فنی، ساخت و تعمیر انواع شناور در کشور با استفاده از متخصصان داخلی و ظرفیت شرکت‌های دانش بنیان، گفت: طبق برآوردها، شرکت‌های فعال در صنعت وجود دارد. طرح‌سازی مستقیم برای حداقل ۵۱ هزار نفر از بومیان نوار ساحلی کشور را دارند.

روح‌اله ارجمندی در گفت‌وگو با ایسنا، افزودن: در حال حاضر اقتصاد روابط تنگاتنگی با اقتصاد جهانی دارد و شاید اگر دریاها و کارآیی‌ها از آنها ناشی شود، اقتصاد جهانی به طور جدی با مشکل مواجه شود.

وی نمونه های این مشکلات را مسدود کرد کانال سوئز براقتصاد جهانی در ۲۰۲۱ ذکر کرد و ادامه داد: اگر تنها بخشی از کاربرد دریاها در نظر گرفته شود مشاهده می شود که اقتصاد دریا چه تاثیری در زندگی روزمره افراد خواهد داشت.

ارجمندی خاطر نشان کرد: در حال حاضر حمل و نقل دریایی ۹۰ درصد حمل و نقل صنعتی را تشکیل می دهد که نشان دهد دنیای آن می تواند کم باشد، امکانات و ظرفیت بالای وسائل حمل و نقل دریایی، امن بودن و مناسبترین روش در حمل و نقل نایع سنگین باشد.

مدیر توسعه فناوری های معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، از ویژگی های صنعت کشتی سازی دانست و ادامه داد: از این رو راه اندازی این صنعت باعث کاهش بیکاری و ایجاد رشد اقتصادی می شود. به عنوان مثال به ازای هر ۳۰ هزار دلار قرارداد کشتی سازی، یک شغل به طور مستقیم در کارخانه کشتی سازی و به ازای هر شغل ایجاد شده در کارخانه، شش تا هفت شغل غیرمستقیم در خارج از کارخانه ایجاد می شود.

به گفته وی، هر کشتی اقیانوس پیما تجاری با وزن باربری تقریبی ۴۰ هزار تن، قیمت معادل ۵۰ میلیون دلار. بنابراین در صورتی که سالیانه در کل کشور فقط ۱۰ کشتی ساخته شود، ۱۶ هزار و ۶۶۷ شغل مستقیم و ۸۳ هزار و ج و

ارجمندی اضافه کرد: باید توجه داشت که قرارداد ۶۵۰ میلیون دلاری ساخت ۱۷ کشتی ایران با کره جنوبی پتانسیل ایجاد ۲۸ هزار شغل مستقیم و ۱۴۰ هزار شغل غیر مستقیم را داشت.
وی با بیان اینکه این قرارداد اجرا نشده است، گفت: انعقاد این قرارداد در سال ۲۰۰۸ است و در زمان انعقاد قرارداد بیش از ۲۵ درصد مبلغ به سمت کرهای بعدی پرداخت می شود اما در مراحل بعدی به دلیل ارائه این کار انجام می شود.

ارجمندی تاکید کرد: طبق آخرین بررسی انجام شده در حدود ۱۱۵ کارگاه و کارخانه کشتی سازی و تعمیرات در کشور به ثبت رسیده است، ۶۰ که بیش از درصد این شرکت ها در حال حاضر فعال هستند. با این حال به تعداد فرسودگی ناوگان دریایی کشور، این شرکت‌ها نیز با ۲۰ تا ۳۵ درصد به فعالیت خود می‌پردازند.

توسعه معاونت علمی ریاست جمهوری با بیان اینکه مدیر فناوری فناوری فناوری ساخت و تعمیر انواع شناور در کشور با استفاده از متخصصان داخلی و ظرفیت شرکت های دانش بنیان، وجود دارد. ادامه داد: مناطق آزاد جدید می توانند فرصت مناسبی برای توسعه این و افزایش عمق داخلی سازی این صنعت به خصوص می توانند با شرکت های جدید و توسعه شرکت های مستقر در منطقه آزاد بوشهر و جزیره “شیف” اقدام ورزید کنند.

ارجمندی اضافه کرد: شرکت هایی که در ساخت شناورهای سبک فلزی و فایبرگلاس فعالیت ها به طور متوسط ​​برای ۷۰ نفر به صورت مستقیم ایجاد می کنند و در صورت فعالیت با تمام ظرفیت، برای ۳۰۰ نفر می توانند داشته باشند. علاوه بر این با توجه به زنجیره تامین محصولات صنایع دریایی، تا هفت برابر نیز به صورت غیرمستقیم اش

وی یاداور شد: حدود ۳۰ درصد از شرکت های فعال در ساخت و تعمیرات شناورهای سنگین و نیمه سنگین فعالیت هایی دارند که ظرفیت داخلی هر کدام از این شرکت ها تا ۲۰۰۰ ۳۰۰۰ نفر نیز وجود دارد. به طور کلی می‌شود شرکت‌ها فعال در حال حاضر ظرفیت‌سازی مستقیم برای حداقل ۵۱ هزار نفر.

این مقام مسئول اضافه کرد: همچنین ظرفیت کار غیرمستقیم این صنعت حداقل ۳۵۰ هزار نفر در خارج از کاگ

وی از دیگر موارد توجه ویژه به صنایع دریایی را کاهش می دهد و از خارج از کشور، مانع از ورود بدعهدی های خارجی به بهانه تحریم و همچنین جلوگیری از خروج از ارز به همراه ۴۰ درصد صرفه جویی در خواستی عنوان کرد و گفت: عمده سد راه فعالیت شرکت های کشتی سازی مقابله می شود. سلیقه‌های و شفاف نبودن قوانین مالیاتی و دارایی، عدم تجمیع مصرف و سرمایه در گردش هستند که بیشتر این افراد هستند.

ارجمندی علمیان کرد: منطقه آزاد بوشهر می تواند با توسعه صنعت کشتی سازی و با ایجاد زیست بوم این صنعت در این منطقه، شرکت های دانش بنیان را در خود مستقر کند و از سوی دیگر حمایت های معاونت می تواند به رشد این شرکت کمک کند.

انتهای پیام

سریعترین رژیم لاغری