بیایید در مورد آهن – JSHealth صحبت کنیم

دسته‌بندی نشده


آهن نقش مهمی در بدن دارد. این عنصر ضروری برای اکثر موجودات زنده است زیرا مسئول بسیاری از فرآیندهای متابولیک است. این شامل انتقال اکسیژن به بدن ، تولید DNA ما و انتقال الکترون است. اما شما می خواهید به مقدار کامل آهن برسید! از آنجا که آهن اضافی در بدن می تواند سم ایجاد کند ، مقدار آن در بافتهای بدن باید به شدت تنظیم شود.

علائم کمبود آهن

کمبود آهن را می توان در افراد بدون علائم با تجزیه و تحلیل غربالگری یا در افرادی که دارای علائم هستند تشخیص داد. اینها شامل ضعف عمومی ، خستگی ، تحریک پذیری ، تمرکز ضعیف ، سردرد و کم انرژی است. برخی از افرادی که کمبود آهن دارند ممکن است دچار آلوپسی ، از دست دادن طعم یا خشکی دهان شوند.

آزمایش خون شما به چه معناست؟

آزمایشات آهن با اندازه گیری مواد موجود در خون ، میزان آهن بدن شما را اندازه گیری می کند. این آزمایشات معمولاً همزمان انجام می شوند و می توانند به تشخیص یا نظارت بر کمبود یا سمیت آهن کمک کنند.

  • آهن سرم: میزان آهن موجود در قسمت مایع خون را اندازه گیری می کند
  • ترانسفرین: ما مقدار ترانسفرین (پروتئینی که آهن را در بدن ما حمل می کند) اندازه گیری می کنیم.
  • TIBC (مجموع ظرفیت اتصال آهن): مقدار کل آهن را که پروتئین ها می توانند به خون متصل کنند اندازه گیری می کند.
  • UIBC (ظرفیت اتصال غیر اشباع آهن): ذخیره انتقال (مقدار ترانسفرین که با آهن اشباع نشده است) را تعیین می کند.
  • اشباع ترانسفرین: مقدار آهن اشباع شده با آهن را منعکس می کند.
  • فریتین سرم: میزان ذخیره آهن در بدن را اندازه گیری می کند.

نحوه افزایش طبیعی محتوای آهن

عوامل تغذیه ای بر کمبود آهن و کم خونی فقر آهن تأثیر می گذارد. آهن سجلی (حیوانی) شامل گوشت ، ماهی ، مرغ و تخم مرغ است. همچنین بسیاری از محصولات گیاهی از جمله عدس ، نخود ، لوبیا ، توفو / تمپه ، آجیل بادام زمینی ، دانه های کنف ، زردآلو خشک و انجیر و کینوا وجود دارد. به منظور افزایش طبیعی میزان آهن ، تمرکز بر چنین غذاهایی مهم است.

برای افزایش جذب منابع آهن با منشا گیاهی ، محصولات فوق را با ویتامین C حاوی مواد غذایی مانند فلفل ، مرکبات ، کلم بروکلی ، گوجه فرنگی ، کیوی ، کلم بروکلی مصرف کنید. همچنین ، سعی کنید در طول غذا چای یا قهوه با کافئین ننوشید ، زیرا این امر می تواند جذب آهن را کاهش دهد. از میان وعده هایی مانند یک مشت بادام هندی لذت ببرید ، می توانید عدس کاری درست کنید ، دانه های کنف را روی جو دوسر / کوکتل بپاشید یا یک میان وعده ، از جمله زردآلو / انجیر خشک کنید.

مکمل آهن را در نظر بگیرید

اگر آهن کم دارید ، می توانید مکمل آهن دریافت کنیدبه مانند همیشه ، قبل از اینکه مکمل ها را در برنامه روزانه خود بگنجانید ، با یک متخصص مراقبت های بهداشتی مشورت کنید ، زیرا نیازهای فردی متفاوت است.

پیوندها:

Bermejo F ، García-López SA راهنمای تشخیص کمبود آهن و کم خونی فقر آهن در بیماریهای گوارشی World J Gastroenterolبه 2009؛ 15 (37): 4638-4643.

عباسپور ن ، هورل آر ، کلیشادی آر. مروری بر آهن و اهمیت آن برای سلامت انسان. J Res Med Sciبه 2014 ؛ 19 (2): 164-174.

Labtestsonline.org. 2021. آزمایش آهن انجام آزمایشات آنلاین به صورت آنلاین [online] را می توان یافت: [Accessed 2 July 2021]به

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *