با استفاده از عناصر کمیاب باروری زنان را افزایش دهید

دسته‌بندی نشده


افزایش باروری زنان برای افرادی که مشکل ناباروری دارند بسیار مهم است. وقتی ناباروری را تجربه می کنید ، عوامل زیادی وجود دارد که نمی توانید آنها را کنترل کنید ، مانند ژنتیک ، سن ، چرخه قاعدگی غیرقابل پیش بینی و غیره. با این حال ، فرصتی برای افزایش شانس بچه دار شدن وجود دارد ، که بسیار ساده و غیرتهاجمی است. رژیم غذایی ، به ویژه عناصر کمیاب که با غذا یا مکمل دریافت می کنید ، می تواند در درمان ناباروری موثر باشد.

نقش ریز مغذی ها در افزایش باروری زنان

از آنجا که باروری یک معادله پیچیده است و بدن هر انسانی متفاوت است ، علم عناصر کمیاب و اهمیت آنها هنوز در حال تکامل است. با این وجود ، برخی از مطالعات امیدوار کننده برای روشن شدن نقش ویتامین ها در باروری آغاز شده است. ویتامین ها نقش مهمی در سلامت زنان دارند. آنها برای بسیاری از عملکردها ، از جمله قاعدگی و تخمک گذاری ، عملکرد تیروئید ، تولید انرژی ، ایمنی و کیفیت و بلوغ تخمک ضروری هستند. بنابراین ، دریافت ویتامین ها و مواد معدنی کافی برای ایجاد محیط مناسب برای بارداری بسیار مهم است. برخی از مواد مغذی حتی می توانند علائم سندرم تخمدان پلی کیستیک (PCOS) را که علت شایع ناباروری است ، کاهش دهند.

فولاد ال کارنیتین

این مکمل نوعی اسید آمینه به نام L-carnitine است که به طور طبیعی در بدن یافت می شود و به تبدیل چربی به انرژی کمک می کند. ALC و LC گاهی با هم برای افزایش باروری زنان استفاده می شوند. حاوی آنتی اکسیدان هایی است که سیستم تولید مثل زنان را تقویت می کند. 2018 این بررسی نشان داد که در حالی که LC برای باروری زنان مفید است ، ALC دارای آنتی اکسیدان های قوی تری است. تصور می شود که استیل ال کارنیتین تغییرات مربوط به سن را در سیستم تولید مثل زنان کند می کند. این مطالعه همچنین نشان داد که مکمل های LC و ALC علائم PCOS ، اندومتریوز و آمنوره را بهبود می بخشد.

ویتامین های گروه ب غیر از اسید فولیک

آنها به ارتقاء سلامت تخمک و جلوگیری از ناباروری ناشی از اختلالات تخمک گذاری کمک می کنند. شاید شنیده باشید که اسید فولیک قبل و در دوران بارداری مهم است ، اما سایر ویتامین های B نیز با باروری ارتباط دارند. در یک مطالعه ، دریافت بیشتر ویتامین های B1 ، B2 ، B3 ، B6 و B12 با کاهش خطر ناباروری به دلیل اختلالات تخمک گذاری همراه بود. برخی مطالعات ویتامین B12 را با ناباروری زنان مرتبط می دانند. علاوه بر این ، در سال 2015 یک مطالعه نشان داده است که سطوح بالاتر B12 و فولات می تواند باروری را در زنان درمان کننده ناباروری افزایش دهد.

افزایش باروری زنان

کلسیم

هیچ مطالعه قانع کننده ای وجود ندارد که کلسیم اضافی شانس باروری را افزایش دهد. با این حال ، برای مردان و زنان مهم است که از این ماده معدنی به اندازه کافی برای جلوگیری از کمبود استفاده کنند. RDA برای کلسیم در زنان بالغ روزانه 1000 میلی گرم است. بهتر است کلسیم را از منابع غذایی مانند ماست یا سایر محصولات لبنی دریافت کنید ، در غیر این صورت مکمل دریافت کنید.

کوآنزیم Q10

بدن کوآنزیم Q10 تولید می کند ، اما افزایش مقدار آن در خون می تواند برای باروری مفید باشد ، به ویژه اگر از IVF استفاده می کنید. مطالعه ای که در سال 2018 تأیید شد نشان داد که مکمل CoQ10 پاسخ تخمدان را در زنان تحت IVF بهبود می بخشد. با این حال ، تحقیقات بیشتری مورد نیاز است.

ویتامین دی.

برخی مطالعات کمبود ویتامین D را با ناباروری زنان مرتبط می دانند. یک مطالعه انجام شده در سال 2019 نشان داد که سطح پایین ویتامین D در زنان مبتلا به ناباروری به دلیل سندرم تخمدان پلی کیستیک (PCOS) وجود دارد. ویتامین D نقش مهمی در باروری مردان و زنان دارد. مطالعات نشان داده اند که کمبود ویتامین D ممکن است با ناباروری مردان و زنان در ارتباط باشد ، بنابراین مطالعه کمبود ویتامین D بسیار مهم است.

اسید فولیک

یکی از راه های افزایش باروری زنان ، مصرف مکمل های اسید فولیک است. اسید فولیک کافی تنها انتخاب معقول در دوران بارداری نیست. مکمل اسید فولیک قبل از بارداری با شانس بیشتری برای باردار شدن ، موفقیت در باروری بیشتر و کاهش خطر نقص لوله عصبی نوزاد همراه است. برای زنان باردار ، RDA برای اسید فولیک 600 میکروگرم است. علاوه بر این ، به زنانی که قصد بارداری دارند یا ممکن است باردار شوند توصیه می شود که مکمل اسید فولیک را با دوز روزانه 400 تا 800 میکروگرم حداقل به مدت یک ماه قبل از بارداری مصرف کنند.

اهن

ناباروری ناشی از اختلال تخمک گذاری (یکی از موانع احتمالی باروری) می تواند ناشی از فقر آهن باشد. 2006 مطالعه بر روی بیش از 18000 زن نشان داد که مکمل های آهن خطر این نوع ناباروری را کاهش می دهد. اگر می دانید که اختلال تخمک گذاری دارید ، در مورد افزودن آهن یا مکمل های آهن مناسب به رژیم غذایی خود با پزشک خود مشورت کنید.

بیایید آشنا شویم: قرص Iron Plus Health Brest

امگا 3

بیش از 35 سال به سلامت بارداری کمک می کند. از نظر عادات غذایی ، خوردن غذاهای دریایی به عنوان بخشی از رژیم غذایی سالم با باروری بالاتر ارتباط دارد. اگر به طور منظم غذاهای دریایی غنی از امگا 3 مصرف نمی کنید ، ممکن است هنگام باردار شدن از مکمل ها استفاده کنید.

سلناس

سلنیوم ممکن است زیاد مورد توجه قرار نگیرد ، اما یک ماده معدنی مهم است که در سیستم تولید مثل نقش دارد. یک مطالعه در سال 2015 گزارش داد که کمبود سلنیوم می تواند عاملی برای سقط جنین باشد. مطابق با 2019 فعلی. در یک مطالعه ، سلنیوم همچنین می تواند به حفظ سلامت مایع در فولیکول های اطراف تخمک زن کمک کند. RFID برای سلنیوم در بزرگسالان 55 میکروگرم در روز است.

آیا می توانم مولتی ویتامین مصرف کنم؟

از آنجا که بسیاری از عناصر کمیاب بر باروری تأثیر می گذارد ، ممکن است استفاده از مولتی ویتامین های با کیفیت بالا به جای مکمل ها آسان تر باشد. به زنان توصیه می شود به دنبال محصولاتی باشند که شامل موارد زیر است:
حداقل 400 میکروگرم اسید فولیک
حداقل 300 میلی گرم کولین
150 میکروگرم ید
18 میلی گرم آهن
حداقل 600 IU ویتامین D

نویسنده: طیبه رفیعی
منبع: healthline

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *