باورهای نادرست تغذیه سالم که بین مردم رواج پیدا کرده است



ایسنا/لرستان یک متخصص تغذیه گفت: توصیه‌های غذایی مختلف که در هر جایی در دسترس ما قرار می‌گیرد باعث شده باورهای غلط در رابطه با تغذیه سالم در بین مردم جا بیافتد.

سمیرا مرادی در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: با این همه توصیه‌های غذایی که در هر جایی، مثل وب‌سایت‌های مختلف یا فلان گروه تلگرامی می‌خوانیم، از دخترخاله و پسرعمو می‌شنویم، تشخیص اینکه بالاخره باید حرف چه کسی را قبول کنیم دشوار می‌شود.

وی با اشاره به این‌که همین مباحث باعث شده باورهای اشتباه و نادرستی در رابطه با تغذیه سالم در بین مردم باب شود، عنوان کرد: یکی از این باورها  پاک‌سازی بدن به کمک عصاره‌ میوه و سبزی است، احتمالاً شنیده‌اید که عصاره‌ میوه‌ها و سبزی‌ها برای پاک‌سازی بدن بسیار مفید است؛ اما آیا فقط نوشیدن آب تازه میوه‌ها و سبزی‌ها در دوره‌های چند روزه، واقعا فکر خوبی است؟

 مرادی بیان کرد: وقتی عصاره‌ میوه را به کل آن میوه و سبزی ترجیح می‌دهید، درواقع فیبر آن‌را از دست می‌دهید، ماده‌ای مغذی که به بدن کمک می‌کند تا غذا را آهسته‌تر هضم کند، درواقع با نوشیدن آب‌میوه، حتی وقتی از میوه‌ها و سبزی‌هایی با قند کم، کلی شکر را بدون فیبر، چربی یا پروتئینی در جریان خون خود رها می‌کنید که این فرآیند یا هضم را آهسته کند.

این متخصص تغذیه با اشاره به این‌که مزایای بیشتر آب‌میوه برای سلامتی، نسبت به میوه و سبزی در رژیم غذایی، هیچ مبنای علمی ندارد، افزود: علاوه‌براین، آب‌میوه ممکن است بیشتر مضر باشد تا مفید، اگزالات که ترکیبی در غذاهای گیاهی است، در دوزهای بالا می‌تواند سمی باشد و در همین مورد، شخص می‌تواند به‌علت مصرف آب غنی از اگزالات میوه و سبزی دچار نارسایی حاد کلیه شود.

وی تأکید کرد: آب‌میوه می‌تواند مکمل غذایی بسیار خوبی برای رژیم غذایی سالم باشد که حاوی غذاهای غنی از آنتی‌اکسیدان است که برای سم‌زدایی بدن به‌کار می‌روند، اما رژیم‌های چندروزه‌ای که فقط حاوی آب و عصاره‌ میوه هستند، برای سلامتی ضرر دارند.

مرادی با اشاره به این‌که بی‌تردید میوه دارای شکر است که آن‌را فروکتوز می‌گویند، عنوان کرد: فروکتوز در کنار گلوکز، که آن هم شکر دیگری است، ساکاروز را می‌سازند؛ همان شکری که ما معمولاً مصرف می‌کنیم.

این متخصص تغذیه افزود: فروکتوز به مقدار زیاد، با سندرم متابولیک، فرآیندی که خطر ابتلا به دیابت و بیماری‌های قلبی را افزایش می‌دهند، در ارتباط است، اگر نوشیدنی‌های شیرینی همچون سودا، قهوه شیرین یا حتی آب‌میوه می‌نوشید، این احتمال وجود دارد که فروکتوز فراوانی وارد رژیم‌تان شود، اما وقتی پای شکر موجود در میوه به‌میان می‌آید، نگرانی کمی وجود دارد چراکه تحقیقات نشان می‌دهند که میوه سالم است و حداقل فراکتوز را تأمین می‌کند.

وی بیان کرد: میوه علاوه‌بر فراکتوز، فیبر هم دارد، فیبر ماده‌ای مغذی است که سرعت جذب شکر در جریان خون را کاهش داده و حجم بیشتری هم دارد که بعید است بیش‌از اندازه آن را بخورید.

مرادی با اشاره به این‌که باور بعدی این است که خوردن پس از ساعت شش بعدازظهر باعث چاقی نمی‌شود، عنوان کرد: آنچه باعث چاقی می‌شود، خوردن کالری بیشتر از آن چیزی است که بدن طی ورزش یا فعالیت‌های روزمره می‌سوزاند، از سوی دیگر اگر از آن آدم‌هایی هستید که شب‌ها به سراغ یخچال می‌روید یا طی روز به وعده‌های غذایی توجهی نمی‌کنید، ممکن است خوردن در آخر شب، برایتان به مشکلی جدی تبدیل شود.

این متخصص تغذیه افزود: به‌گفته‌ مؤسسات ملی سلامت، خوردن قبل از رفتن به رخت‌خواب ممکن است حتی فوایدی هم برای سلامتی انسان داشته باشد، به‌نظر می‌رسد تأمین مواد مغذی برای بدن پیش‌از خواب، باعث تغییرات روان‌شناسی مثبتی می‌شود، اگر خوردن آخر شب با تمرین ورزشی طی روز همراه باشد، نتایج بهتری هم خواهد داشت.

وی با اشاره به این‌که یک باور غلط دیگر این است که همه باید خوراکی‌های بدون گلوتن مصرف کنند، افزود: خوردن مواد غذایی بدون گلوتن به مُد رژیمی پرطرفداری تبدیل شده است، گندم حاوی پروتئینی به‌نام گلوتن است و بازار محصولات بدون گلوتن بسیار داغ شده، نه به این خاطر که مردم به‌دنبال رژیم خاصی هستند، بلکه به این خاطر که باور دارند این رژیم سالم‌تری است، البته این نکته را باید در نظر داشت که مصرف مواد غذایی بدون گلوتن برای مبتلایان به بیماری سلیاک  ضروری است. مرادی بیان کرد: بعضی‌ افراد به گلوتن حساسیت دارند و با پرهیز از غذاهایی همچون گندم و سایر غلات کامل حس بهتری دارند، اما جای تعجب دارد که بیشتر مصرف‌کنندگان محصولات بدون گلوتن، افرادی هستند که به بیماری سلیاک مبتلا نیستند، بلکه قربانی این باور شده‌اند که گندم و هر چیزی که به آن ربط داشته باشد ناسالم است.

این متخصص تغذیه با اشاره به این‌که بازار مواد ارگانیک طی سال‌های اخیر رشد زیادی داشته‌اند؛ گویی، هاله‌ای از سلامتی، همه غذاهای دارای برچسب ارگانیک را در برگرفته است، اما آیا خوراکی‌های ارگانیک لزوماً سالم‌تر و مغذی‌تر هستند؟ تصریح کرد: غذاهای ارگانیک لزوماً سالم‌تر نیستند، تحقیقات اندکی درباره این موضوع انجام شده، اما یک بررسی بالینی از شواهد موجود نشان داده که مواد ارگانیک مغذی‌تر از مواد معمول نیستند، همچنین این احتمال هم وجود دارد که حتی مرغ‌های محلی دارای باکتری مقاوم در برابر آنتی‌باکتریال‌ها هم باشند.

وی ادامه داد: ممکن است تعریف شما از غذاهای ناسالم متفاوت باشد، اما اینکه مطلقاً از آن‌ها استفاده نکنید، نه روشی سالم است و نه واقع‌بینانه، چراکه رژیم سالم، رژیمی است که می‌توانید برای همیشه آن را حفظ کنید.

مرادی تصریح کرد: ازجمله باورهای اشتباه دیگر این است که شکلات سالم نیست، زرده تخم مرغ نخورید، کربوهیدرات‌ها آدم را چاق می‌کنند و  نوشیدنی‌های گازدار مضر هستند، این درحالی است که هرکدام از این باورها در جای خود درست و در بیشتر موارد اشتباه بوده و باعث ضرر رساندن به بدن می‌شود.

انتهای پیام