انتقادات محبوب موتورسواران تهران چیست؟



با گذشت نزدیک به دو هفته اجرای طرح ساماندهی و انضباط بخشی از موتورسواران در تهران مهم ترین آسیب های مره

به گزارش ایسنا، ۳۰ بهمن ماه امسال بود که طرح ساماندهی و انضباط بخشی به تردد موتورسواران در بیش از صد نقطه از تهران ب. طرحی که اولین بار سردار حسین رحیمی، فرمانده مدیریت تهران بزرگ خبر اجرای آن را حدود یک هفته قبل از عملیاتی شدن آن اعلام کرده و گفته بود «گلایه مردم از تخلفات احتمالی از موتورسیکلت سواران زیاد شده بود و متأسفانه ما شاهد آن هستیم که رفتار می کنند. این افراد باعث بروز یکسری از تصادفات و حوادث جبران ناپذیر برای جبران یا سایر افراد می شوند. در همین راستا نیز با تدبیر سردار فرمانده کل مدیریت کشور بنا شد تا طرح برخورد با تخلفات موتورسیکلت سواران و در واقع انضباط بخشی به ترد این افراد اجرا شود و همان طور که گفتم این طرح از روز ۳۰ بهمن ماه در ۱۰۰ نقطه از شهر تهران اجرا شد. می شود.»

رحیمی با بیان اینکه پلیس به هیچ عنوان مخالف استفاده از موتورسیکلت نیست، گفته بود «وضعیت و شرایط موتورسیکلت سواران را می‌سازیم و هدف ما از اجرای چنین طرح‌هایی اجرای قوانین از همه کاربران ترافیک از جمله موتورسیکلت سواران است. این امر باعث حفظ سلامت موتورسیکلت سواران، سایر شهروندان و افزایش آنضباط در عبور و مرور خواه می شود.

برخورد پلیس با ۱۰ اشتباه موتورسیکلت سواران در ۱۰۰ نقطه از تهران

شش روز بعد و همزمان با اجرای این طرح که با فرمان و نظارت سردار رحیمی آغاز شد، بار دیگر در جمع خبرنگاران حاضر شد و درباره مصادیق برخورد با تخلفات نیز گفت “طرح ساماندهی و انضباط بخشی از تردد موتورسیکلت سواران در معابر و تقاطع های رتردد”. و خطوط ویژه اتوبوس و … به اجرا درآمد. در اجرای این طرح با ۱۰ مشکل عمده از جمله تخلف پلاک، حمل بار غیرمتعارف، حمل بیش از حد ظرفیت مسافر، عبور از چراغ قرمز، حرکت خلاف جهت، عبور از خط ویژه، بدون مدارک و … برخورد می شود.

لاک ، موضوع مهمات موتورسواران تهرانی

اکنون با گذشت ۱۳ روز از اجرای این طرح و شرایطی که در نقاط مختلف شهر می‌توان موتورسیکلت را داشت سرنگ سیدابوالفضل موسوی پور، شورای پلیس راهنمایی و رانندگی تهران بزرگ درباره چندین اشتباهات موتورسیکلت سواران در طول اجرای این طرح به گزارش ایسنا میگوید: مهمترین مشکلات مربوط به پلاک بوده است یعنی مواردی مانند مخدوش کردن و پوشاندن پلاک و …

رتدادترین تخلفات موتورسیکلت در تهران چیست؟

وی ادامه می دهد: همچنین بعد از اشتباهات مربوط به پلاک، رانندگی با موتور بدون کلیه مدارک، حرکت خلاف جهت و عبور ممنوع، عبور از خط ویژه، عبور از پیاده رو و عبور از چراغ قرمز راهنمایی و رانندگی پرتکرارترین تخلفات بوده است.

جانشین رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی تهران بزرگ با تاکید بر این که برخورد با رفتار با اقدامات انجام شده در اجرای طرح ساماندهی و انضباط بخشی موتورسیکلت سواران قهری نبوده و جنبه تذکری و آموزشی دارد، می گوید: ۴۴ درصد موارد تصادفات به عکس مربوط به موتور سواران است و ۱۰ در ماه اول سالجاری ۴۵۰ مورد مرگ ۹۸ ناشی از تصادفات ۱ موتور سوار بودند، البته موتور سواران در تصادفات با عابرین پیاده هم نقش دارند که از ۴۵۰ ۱۷۵ نفر هم عابر پیاده بودند.

جانشین‌نشین پلیس در ادامه با توجه به اینکه بیشتر به تعداد ماشین‌های موجود در ایران، موتور سیکلت هم وجود دارد، می‌افزاید: بیش از ۱۲ میلیون موتور سیکلت در ایران داریم که بیش از ۴ میلیون و ۲۰۰ هزار موتور سیکلت یعنی بیش از یک سوم یا ۳۰ درصد موتور سواران در تهران ترد می‌کنند. بررسی ها بیانگر این موضوع است که از این میزان موتور در تهران بیشترین ترددها مربوط به ۳۰۰ هزار موتور سیکلت است که در بخخ پیک و مسافر روزانه فعالیت می کنند.

بیشتر بخوانید

سیر تا پیاز طرح جدید پلیس برای ساماندهی و انضباط بخشی به موتورسواران

جانشین پلیس تهران بزرگ در ادامه با تاکید بر این که در مورد برخورد با موتور سیکلت سواران قانون ضعف وجود ندارد، می گوید: قانون وضع شده در ماده ۲۰ قانون مصوب اسفند ۸۹ آورده شده است کلیه قوانین مربوط به حمل و نقل و عبور و مرور و در مرور زمان. موتور سیکلت هم جاری است و حرکت در پیاده رو یا در جهت مخالف مجاز، ایجاد عمدی صدای ناهنجار، حمل بار غیر متعارف، حرکات نمایشی، مارپیچ، تک چرخ، حمل یدک، عدم استفاده از کلاه ایمنی، ترد در خطوط ویژه اتوبوسرانی آسیب. ایجاد و باید با موتور سیکلت متخلف برخورد شود.

موسوی پور اظهار می کند: ماده ۱۶۴ قانون رانندگی کلاه ایمنی موتور سواران تاکید دارد، ماده ۱۶۵ حرکتی را انجام نداده است به موازات هم دربرابر، اجزای ترک ۱۶۶ ترکی باید زینتی معدن داشته باشد، طبق ماده ۱۶۷ موتور سیکلت در پیاده رو، بازار. محل‌های شلوغ نباید تردد کند، بر اساس ماده ۱۶۸ بار غیر متعارف نباید حمل شود، و بنا به ماده ۱۶۹ در م.

به گفته وی، مشکل اصلی در جامعه اصلی تفکری است که حاکم شده و موتور سواران خود را مانند عابر پیاده میدانند و قوانین مربوط به عبور و مرور را رعایت نمی کنند.

وی با بیان اینکه چرا موتورسواران برای پلیس عادی نمی شود، مشخص می شود: در سالیان گذشته به شکل های مختلف با تخلفات موتور سواران برخورد شد، در مقطعی در اجرای قانون ماده ۲۰ برخورد با تخلفات موتور سواران به شکل توقیف و حمل با کفی ها به پارکینگ بود. نتیجه آن ۷۰ هزار موتور سیکلت رسوبی در پارکینگ‌ها است.

جانشین رئیس پلیس راهور تهران بزرگ درباره ارجای طرح موتوریار نیز میگوید: این طرح از دیماه سال گذشته به اجرا درآمد که در آن به جای توقیف یک هفت موتور در پارکینگ از موتور سواران متخلف در آموزش مباحث ترافیکی استفاده میشد. هدف پلیس کاهش، ایمنی ترد، کاهش است و از موتور سیکلت سواران درخواست داریم به خاطر کسانی که دوست دارند قوانین راهنمایی و رانندگی را داشته باشند که برای حفظ جان آنها، احترام بگذارند و رعایت کنند.

ساماندهی و انضباط بخشی از موتورسیکلت سواران در سراسر کشور

ادامها نیز سرنگ محمدباقر سلیمی، رئیس پلیس ترافیک شهری راهنمایی و رانندگی همچنین به اعلام اعلام کرد که طرح ساماندهی و انضباط بخشی به تردد موتورسیکلت سواران در سراسر کشور اش. او گفته بود “طرح ساماندهی تردد موتورسیکلت سواران در کلانشهرها با تدوین دستور العمل ویژه به صورت آزمایشی در کلانشهر تهران شد و شهرداری، پلیس و پلیس آگاهی پلیس امنیت، پلیس پلیس، ایگان امداد و … در آن مشارکت دارند.”

به گفته رئیس پلیس ترافیک شهر پلیس راهنمایی و رانندگی، دستور العمل اجرای این طرح در سایر شهرهای کشور و به ویژه کلانشهرها نیز نوشته شده و برای فرمانده کل مدیریت کشور ارسال شده است که به نظر می رسد به زودی و با دستور فرمانده کل مدیریت کل کشور این طرح ارسال شود. در سراسر کشور نیز اجرا شود.

انتهای پیام