الش فرسوده ها برای ترافیک و محیط زیست



خودروهای فرسوده این روزها به پاشنه آشیل منطقه تردد و محیط زیست بدل شده اند و تازه ترین موارد نیز می باشد.

به گزارش ایسنا، فرسودگی خودروها گرچه موضوعی نیست اما به نظر می رسد که نگرانی ها بابت آن افزایش یافته است، چرا که از یک اثر این خودروها بر هوای غیرقابل کتمان است و از سوی دیگر خودروها تصادفات احتمالی و نیز افزایش ترافیک درپی خرابی و غیرقانونی است. فنی این خودروها را افزایش داده است که برای مثال می توان به اتوبوس فرسوده حامل خبرنگاران محیط زیستی که کریم را به مرگ مهشاد و ریحانه یاسینی تبدیل کرد، اشاره کرد.

این موضوع بارها نیز در مورد انتقال پلیس واقع شده و در مراحل بعدی نیز سردار سیدکمال هادیانفر، راهنمایی پلیس و رانندگی در نشست خبری با انتقاد از روند اسقاط خودروهای فرسوده گفته شده است که “آنچه به عنوان اسقاط خودرو انجام می شود، صوری انجام می دهد”. باطل می‌شود تا اینکه خودرویی اسقاط شود، این یک آسیب جدی است و توجه زیادی به آن می‌شود.

۱۱ میلیون و ۸۰۰ هزار وسیله نقلیه فرسوده در کشور

او همچنین به بیان آماری از تعداد خودروهای فرسوده پرداخته و گفته شده است “۳۷ میلیون وسیله نقلیه سبک و سنگین در کشور در حال ترد است که از این تعداد حدود ۱۲ میلیون دستگاه موتور سیکلت است اما حدود ۳۲ درصد از این وسایل فرسوده است. و برنامه ای که گفتم روند اسقاط نیز مناسب نیست. حدود ۸۰ درصد موتورسیکلت‌ها و حدود ۸۰ درصد ناوگان حمل و نقل عمومی ما نیز فرسوده است که این یک هشدار است.

اظهارات هادیانفر در خودروهای فرسوده نشان می دهد که دست کم ۱۱ میلیون و ۸۰۰ هزار وسیله نقلیه فرسوده از سواری، موتورسیکلت، ماشین، اتوبوس و … در حال تردد در کشور است.

ترد ۱۵۰ هزار کامیون فرسوده در کشور

اکنون در تازه‌ترین اظهارات سرنگ سیاوش محبی، معاون عملیات پلیس راه کشور نیز از فرسوده ۳۲ درص. او در همین راستا گفت: در حال حاضر ۱۵۰ هزار دستگاه ماشین در ناوگان باری تردد می کنند، فرسوده بوده یا در حال فرسوده شدن هستند که بیش از ۳۲ درصد از کل ناوگان باری کشور را شامل می شوند.

وی با بیان اینکه سن ناوگان فرسوده باری در ایران از ۲۵ سال گذشته است، اظهار کرد: فرسوده بودن ناوگان باعث افزایش میزان و شدت و همچنین شدت جراحات می شود. در کنار فرسوده بودن کامیون‌ها، ناایمن بودن برخی از نقاط در جاده‌ها نیز در اثر ناوگان باری.

محبی مواردی مانند گرانی لاستیک و قطعات و پایین بودن کیفیت قطعات را نیز عامل دیگری در کاهش این وسایل برشمرد و گفت: لازم است نظارتی جدی از سوی شرکت‌های به کار گیرنده این کامیون‌ها که شرکت‌های حمل‌ونقل و حمل بار است، صورت می‌گیرد.

معاونت عملیات پلیس راه کشور درباره اینکه آیا پلیس می تواند از تردد کامیون های فرسوده در جاده ها جلوگیری کند، اظهارکرد: اگر کامیونی دارای برگه معارف فنی باشد، یعنی اجازه تردد را داشته باشد. اما مطمئن پلیس از تردد کامیون‌های فاقد معاینه فنی در جاده‌ها جلوگیری خواهد کرد.

به نظر میرسد نظارت جدی بر روند اسقاط خودروهای فرسوده، اعطای تسهیلات ویژه برای نوسازی ناوگان خودرویی و به ویژه ناوگان باری و افزایش نظارت بر این ناوگان می تواند در کاهش وسایل نقلیه فرسوده شده باشد.

انتهای پیام

سریعترین رژیم لاغری