ارزیابی آسیب مواد شیرین – دکتر رضا اطمینانانی

دسته‌بندی نشده


پیامدهای مواد شیرین تلخ (مطالعه آسیب قند)

هر فرد سالم باید 55 درصد از انرژی مورد نیاز روزانه خود را از کربوهیدرات ها تامین کند. کربوهیدراتها به چند دسته مونوهیدرات (مانند گلوکز و فروکتوز) ، دو قند (به عنوان مثال ، ساکارز یا قندها) و چندین قند یا کربوهیدراتهای پیچیده (به عنوان مثال نشاسته) تقسیم می شوند. آنچه ما قند می نامیم در واقع یک یا دو قند است ، مانند گلوکز یا فروکتوز ، که به عنوان افزودنی در صنایع غذایی مورد استفاده قرار می گیرد و قندی که ما روزانه مصرف می کنیم و می توانیم مصرف کنیم. “رضا اطمینانانی ، ما قصد داریم آسیب های قند را بررسی کنیم.

زیرا بسیاری از غذاها حاوی قند هستند. رعایت رژیم بدون این مواد کار ساده ای نیست. با این حال ، اشکال غیر طبیعی و مضر قند در غذاهای فرآوری شده ، نوشیدنی ها ، آب میوه های صنعتی ، دسرها و سایر غذاهای شیرین شده را می توان در رژیم غذایی روزانه ما محدود یا حذف کرد. ما برای سلامتی عمل کردیم و بسیاری از مردم تنها در صورت محدودیت یا حذف قند از رژیم غذایی خود در صورت داشتن دیابت یا سایر بیماری های جدی فکر می کردند.

مضر بودن قند:

1) چاقی

چاقی یکی از ساده ترین و معمولی ترین اثرات قند است که همه از آن مطلع هستند. برخلاف قندهای ترکیبی ، قندهای تک و دوگانه به سرعت انرژی بدن ما را تامین می کنند و هنگامی که به این انرژی نیاز نداریم ، بدن اضافی را برای استفاده بعدی به چربی تبدیل می کند. بنابراین ، مصرف زیاد این مواد ممکن است یکی از عوامل افزایش وزن باشد.

2) تغییر در چربی خون

مطالعات متعدد نشان داده است که مصرف قند باعث افزایش قابل توجه تری گلیسیرید و کلسترول بد (LDL) و کاهش کلسترول خوب (HDL) می شود.

3) فشار خون

اگرچه ما نمک را یکی از عوامل مهم در افزایش فشار خون می دانیم. مطالعات نشان داده است که مصرف قند نیز با فشار خون بالا ارتباط دارد.

4) سرطان

سلول های سرطانی از قند تغذیه می کنند. علاوه بر این ، این مواد هورمون هایی ترشح می کنند که به طور موثر سلول های سرطانی را رشد می دهند. مطالعات نشان داده است که قند با ایجاد سرطان هایی مانند سرطان سینه ، تخمدان ، پروستات ، مقعد ، لوزالمعده ، ریه ، مثانه و معده ارتباط دارد.

5) تولید رادیکال های آزاد

رادیکالهای آزاد اتمها یا مولکولهایی هستند که آخرین لایه الکترون آنها ناقص است و با بسیاری از بیماریها از جمله سرطان ، بیماریهای قلبی عروقی ، آب مروارید ، ورم مفاصل و همچنین پیری و پیری زودرس به دلیل ناپایداری و تمایل به دریافت الکترونها در ارتباط هستند. مطالعات نشان می دهد که قند مصرف باعث افزایش تولید رادیکال های آزاد در بدن می شود.

6) تغییرات در دستگاه گوارش

شکر مشکلات زیادی در سیستم گوارش ایجاد می کند ، از جمله سوء هاضمه ، سوء جذب ، ادم و زخم.

7) پوسیدگی دندان

ارتباط بین پوسیدگی و مصرف قند برای همه آشکار است.

8) پوکی استخوان

برخی مطالعات ارتباط بین مصرف قند و پوکی استخوان را نشان می دهند. این به این دلیل است که قند باعث ایجاد حالت اسیدی در بدن می شود و کلسیم ، که منبع اصلی ذخایر استخوان است ، از استخوان خارج می شود تا این حالت اسیدی از بین برود و حالت تعادلی در بدن ایجاد شود. این عمل به تدریج باعث توخالی شدن استخوان ها می شود.

در بررسی آسیب های قند متخصص تغذیه اصفهان

9) موارد دیگر

مصرف همزمان قند با بسیاری از عوامل دیگر مانند بیماری آلزایمر ، کمبود مس ، کاهش جذب کلسیم و منیزیم ، سنگ کیسه صفرا ، آب مروارید ، بزرگ شدن کبد و کبد چرب ، افزایش کلیه و سنگ کلیه ، کاهش توانایی کودکان در یادگیری افسردگی با عدم تعادل هورمونی ارتباط دارد. مانند افزایش سطح استروژن در مردان و کاهش هورمون رشد).

ارائه می دهد:

همانطور که قبلاً ذکر شد ، حذف قند از رژیم غذایی کار ساده ای نیست. با این حال ، ممکن است از اشکال قندی که مضر کمتری برای بدن هستند استفاده شود. این بدان معناست که سعی کنید از قندهای کامپوزیتی (کربوهیدرات های مرکب) استفاده کنید ، که ما آنها را “قند خوب” می نامیم. این مواد که در میوه ها ، سبزیجات ، حبوبات و همه غلات (به ویژه غلات کامل) یافت می شود ، ویتامین ها ، مواد معدنی ، پروتئین ها و فیبر را برای بدن تأمین می کند ، در نتیجه هضم و جذب کندتر انجام می شود ، بنابراین قند خون به سرعت کاهش می یابد. افزایش نیافته و انرژی مورد نیاز بدن را برای مدت زمان بیشتری تامین کند.

توجه داشته باشید که هنگام مصرف میوه ، بهتر است از خود میوه به جای آب آن (حتی به طور طبیعی) استفاده کنید ، زیرا همه میوه ها حاوی فیبر و آنتی اکسیدان های بیشتری هستند (موادی که بدن را در برابر رادیکال های آزاد محافظت می کنند). بدن علاوه بر این ، برخی از غذاها ، مانند نان سفید ، هر چند از نظر طعم شیرین نیستند ، اما به دلیل کم فیبر و میزان جذب بالا ، قند خون را به سرعت افزایش می دهند.


دکتر رضا اطمینانانی

متخصص تغذیه اصفهان


دکتر رضا اطمینانانی می تواند با ارائه روشهای اساسی رژیم غذایی و میزان و روش غذا خوردن ، نقش مهمی در دستیابی به سلامت جسمی و روحی ایفا کند.

برای مشاهده صفحه اینستاگرام متخصص تغذیه و تغذیه اصفهان رضا آتمینانی کلیک کنید.


مطالب پیشنهادی:

رابطه بین تغذیه و خلق و خو

مضرات رژیم بدون کربوهیدرات

چربی مناسب برای سالم بودن

محصولات تراریخته و تغذیه ای



دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *