اثرات کراتین بر کلیه ها ؛ آیا کراتین برای کلیه ها مضر است؟ علم ورزش

دسته‌بندی نشده


آنچه در این مقاله می خوانید

کراتین یکی از رایج ترین مکمل هایی است که توسط بدنسازان و ورزشکاران استفاده می شود. کراتین فواید زیادی دارد و برای افرادی که با وزنه کار می کنند یا ورزشکار هستند مناسب است. دلیل اصلی مصرف کراتین در افراد این است که بتوانند وزنه های سنگین تری را بلند کنند ، عملکرد ورزشی را افزایش دهند یا توده عضلانی را افزایش دهند. شواهدی وجود دارد که نشان می دهد کراتین می تواند به دستیابی به این اهداف کمک کند. با این حال ، هنگام مصرف مکمل ها ، ایمنی آنها نیز باید در نظر گرفته شود. گاهی اوقات افرادی که کراتین مصرف می کنند ، سطح بالایی از کراتین در خون خود دارند. مقادیر بالای کراتین در خون نشانه نارسایی کلیه است. آیا کراتین برای کلیه ها مضر است؟

مصرف کراتین میزان فسفو کراتین را در سلول های ماهیچه ای افزایش می دهد. این مهم است زیرا سلول های ماهیچه ای می توانند از فسفوکراتین برای انرژی استفاده کنند. هنگام وزن کشی یا انجام تمرینات کوتاه مدت و پرانرژی ، از فسفوکراتین به عنوان منبع کوتاه مدت انرژی استفاده می کنید. فسفوکراتین همچنین به بازسازی آدنوزین تری فسفات ، که یک جریان انرژی در سلول است ، کمک می کند.

بنابراین ، کراتین در ورزش ، به ویژه در فعالیت های شدید و کوتاه مدت م isثر است. هیچ مدرکی مبنی بر افزایش استقامت کراتین وجود ندارد. علاوه بر این ، بر اساس داده های علمی ، کراتین فاکتورهای رشد مانند IGF-1 را در سلول های ماهیچه ای افزایش می دهد که ممکن است منجر به افزایش هیپرتروفی عضلات شود.

کراتین علاوه بر تاثیرات مثبت بر فعالیت های ورزشی ، می تواند به عضله سازی نیز کمک کند. وقتی کراتین فسفات بیشتری در سلول های ماهیچه ای وجود داشته باشد ، ماهیچه آب بیشتری را به دام می اندازد و بزرگتر به نظر می رسد. بدنسازان حرفه ای از تأثیرات کراتین بر ظاهر ماهیچه ها لذت می برند ، اگرچه ظاهر کامل ماهیچه ها بیشتر با تورم آن مشخص می شود و وقتی مصرف کراتین را متوقف کنید ، نفخ ماهیچه ها نیز به خواب می رود.

یعنی افزایش عضله به دلیل مصرف کراتین با افزایش اندازه فیبر ماهیچه ای ارتباطی ندارد. با این حال ، شواهدی وجود دارد که نشان می دهد کراتین می تواند عملکرد فرد را در تمرینات قدرتی افزایش دهد. برخی آزمایشات نشان داده است که مکمل های کراتین به بهبود سریع عضلات کمک می کند.

تاثیر مصرف کراتین بر ظاهر ماهیچه ها یک چیز است و مهمتر اینکه تاثیر کراتین بر سلامت شماست.

عوارض کلیوی

بسیاری از افراد کراتین را با کراتینین تشخیص می دهند ، اما متفاوت هستند. پزشکان از کراتینین به عنوان نشانگر عملکرد کلیه استفاده می کنند. یکی از راه های تشخیص نارسایی کلیه پزشکان اندازه گیری میزان کراتینین در خون شما است. کراتینین بالاتر از حد طبیعی نشان می دهد که کلیه ها به درستی کار نمی کنند. افزایش کراتینین ممکن است اولین علامت نارسایی کلیه باشد.

کراتین و کراتینین ، اگرچه از نظر مولکولی متمایز هستند ، اما با هم مرتبط هستند. هنگامی که کراتین را به عنوان یک افزودنی یا از منابع طبیعی مانند گوشت مصرف می کنید ، برخی بافت ها ، از جمله بافت ماهیچه ای ، آن را به فسفوکراتین تبدیل می کنند. هنگامی که ماهیچه ها به انرژی نیاز دارند ، سلول ها می توانند از گروهی از فسفات ها برای تولید آدنوزین تری فسفات استفاده کنند.

آدنوزین تری فسفات انرژی است که باعث انقباض عضلات می شود. کراتینین باقی مانده است و کلیه راه هایی برای خلاص شدن از شر این کراتینین اضافی دارد. فقط مقدار کمی کراتینین در خون یک فرد سالم باقی می ماند و آزمایش خون می تواند میزان آن را مشخص کند و این یکی از مفیدترین نشانگرها در تشخیص عملکرد کلیه است.

بنابراین اگر بر اساس آزمایش خون سطح کراتینین خون شما بالاتر از حد نرمال باشد ، مانند یک چراغ قرمز بر سلامت کلیه شما است. اما اگر خودتان را با مکمل های کراتین بمباران می کنید ، آیا نباید انتظار داشته باشید که کراتینین شما افزایش یابد؟

اگر از دوز متوسط ​​کراتین استفاده می کنید ، ممکن است سطح کراتینین خون شما افزایش یابد ، اما این افزایش به نارسایی کلیه مربوط نمی شود. اما زیاده روی نکنید برخی از مطالعات نشان می دهد که مصرف 10 گرم کراتین در روز می تواند در طولانی مدت مضر باشد.

پیشنهاد
خواندنی:

چه داروهای بدنسازی یا مکمل هایی به کبد آسیب می رسانند؟

برای افزایش کراتینین خون خود به چه میزان کراتین نیاز دارید؟

اکثر مطالعات نشان می دهند که اگر کمتر از 5 گرم کراتین در روز مصرف می کنید ، افزایش کراتینین خون قابل توجه نخواهد بود ، اما مصرف بیش از این مقدار کراتینین خون شما را کمی افزایش می دهد. با این حال ، این افزایش کراتینین باعث عملکرد غیر طبیعی کلیه نمی شود.

آیا استفاده طولانی مدت از کراتین مضر است؟

اگرچه افزایش کراتینین در افرادی که از کراتین با دوزهای بالا استفاده می کنند ، نشان دهنده اختلال کلیوی نیست ، اما مشخص نیست که آیا استفاده طولانی مدت از کراتین برای افرادی که قبلاً دارای نارسایی کلیوی هستند مناسب است یا خیر. استفاده از کراتین ، حداقل برای مدت کوتاهی ، ممکن است عملکرد کلیه را مختل نکند ، اما مطالعات متعددی بررسی کرده اند که چگونه استفاده طولانی مدت از کراتین بر عملکرد کلیه در افراد مبتلا به بیماری کلیوی تأثیر می گذارد.

اگر بیماری کلیوی دارید یا عملکرد کلیه مختل شده است ، قبل از مصرف کراتین از پزشک خود اجازه بگیرید ، زیرا مصرف کراتین می تواند برای افراد مبتلا به بیماری کلیوی مشکل ساز شود.

آیا می توانید از منابع غذایی به اندازه کافی کراتین دریافت کنید؟

دوز کراتین مورد استفاده ورزشکاران از 3 گرم تا 10 گرم در روز است. 10 گرم بیشترین محتوای کراتین است که آزمایشات نشان داده است که برای افرادی که به شدت ورزش می کنند بی ضرر است و مناسب است. شما می توانید کراتین را از منابع طبیعی مانند گوشت قرمز و ماهی دریافت کنید ، اما به شرطی که مقدار زیادی از این غذاها را بخورید. یک پوند گوشت گاو یا ماهی آزاد تنها یک یا سه گرم کراتین را تأمین می کند. برای اکثر مردم ، به ویژه افرادی که رژیم گیاهی دارند ، دریافت کراتین کافی با غذا غیرممکن است.

آیا باید کراتین مصرف کنم؟

استفاده کوتاه مدت از کراتین به افراد سالم آسیب نمی رساند ، اما هنوز سوالاتی وجود دارد که آیا افراد دارای مشکلات سلامتی می توانند از کراتین برای مدت زمان طولانی تری استفاده کنند یا خیر. علاوه بر این ، اکثر مطالعات مفید کراتین در مردان انجام شده است. برخی از مطالعات نشان می دهد که فواید کراتین در زنان کمتر است. این که آیا شما نیاز به مصرف کراتین دارید بستگی به هدف شما دارد.

مکمل های کراتین اگر در ورزش هایی که نیاز به تمرین سخت دارند شرکت کنید یا اگر به طور طبیعی خارج رحمی (باریک و باریک) هستید و می خواهید عضله بیشتری بسازید می تواند مفید باشد.

اگر گیاهخوار یا گیاهخوار هستید ، استفاده از مکمل کراتین منطقی است زیرا در رژیم غذایی خود کراتین زیادی دریافت نمی کنید. گیاهان منابع خوبی از کراتین نیستند. با این حال ، تحقیقات نشان می دهد که واکنش افراد به کراتین متفاوت است. برای برخی از افراد ، استفاده از کراتین ممکن است بی فایده باشد. همچنین به خاطر داشته باشید که ما هنوز مطمئن نیستیم که مصرف کراتین در دراز مدت مضر است یا خیر!

تهیه و ترجمه: elmevarzesh.com


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *