آماده سازی مرکز مطالعات راهبردی برای تشکیل کارگروه ویژه در آب های سیستان و بلوچستان



این نشست هم اندیشی به میزبانی رئیس مرکز مطالعات راهبردی با اساتید دانشگاه های سیستان و بلوچستان بعدازظهر چهارشنبه ۸ تیرماه در دانشگاه سیستان و بلوچستان برگزار شد.

به گزارش ایسنا، به نقل از روابط عمومی مرکز مطالعات راهبردی ریاست جمهوری، دکتر محمدصادق خیاطیان با بیان اینکه چقدر از حضور خود در سیستان و بلوچستان خوشحال است، گفت: سال هاست که این منطقه را به خاطر خودم می شناسم و به عنوان وزیر علوم و امروز از ظرفیت های منطقه برای علم، فناوری و دانشمندان.

رئیس مرکز مطالعات راهبردی ادامه داد: تاکنون ارتباطی بین دولت و دانشگاه و کارشناسان مرکز پژوهش‌ها صورت نگرفته است، اما دولت سیزدهم از طریق ارتباط ساختارمند بین دانشگاه و دانشگاه. هماهنگی دولت یکی از عملیات های کلیدی بوده است.» – وجود این ظرفیت و ایجاد ارتباط شفاف و شفاف بین دانشگاه و دولت.

این مدرس دانشگاه در خصوص تاخیر در رابطه دانشگاه و دولت گفت: تاخیر در رابطه دانشگاه و دولت در کشورهای دیگر که رابطه نزدیک‌تر است مشهود است، اما در کشور ما به این دلیل است. وابستگی. دولت ها. ” برای سوخت، تاخیر احساس می شود. الحمدلله.

توزیع آموزش عالی در کشور پس از انقلاب اسلامی

حیاتان با اشاره به انقلاب اسلامی پس از توزیع آموزش عالی در کشور گفت: دانشگاه ها را می توان به سه دسته تقسیم کرد. مرحله اول دانشگاه ها از دهه اول انقلاب اسلامی شروع شد تا اینکه اواخر دهه ۶۰ تمرکز بر آموزش عالی بر اساس توسعه آموزش از نظر جمعیت و دانشجویان و همچنین کمبودهای کشور بود. با اجرای این طرح، امروزه ظرفیت آموزشی کشور بسیار بالاست و نیاز چندانی به بورسیه خارج از کشور وجود ندارد. الحمدلله اکنون استعداد علمی بالایی در دانشگاه های ایران وجود دارد که حاصل توسعه آموزش عالی در کشور است.

رئیس مرکز مطالعات راهبردی فاز دوم دانشگاه های ایران را مربوط به دوران پسابرجام دانست و افزود: در این مرحله پیشرفت دانشگاه در حوزه پژوهشی و ارتباط دانشگاه با جامعه و صنعت بود. پژوهش. مورد توجه ویژه قرار گرفته است. «اگرچه بیشتر تحقیقات در این دوره به صورت اصولی انجام شد، اما جهت گیری کلی دانشگاه ها توسعه پژوهش بود.

وی گفت: فاز سوم دانشگاه تمرکز خود را به سمت فناوری و اقتصاد مبتنی بر دانش معطوف کرده است و محیط دانشگاه و نظام آموزش عالی به سمت توسعه فناوری و ایده هایی مانند حوزه های علم و فناوری، شرکت ها حرکت کرده است. فن آوری. ، مراکز رشد و خلاقیت.”

تمرکز بر وضعیت فعلی آموزش عالی در کشور، توسعه خلاقیت است

خیاطیان وضعیت کنونی آموزش عالی کشور را تاکید بر توسعه نوآوری و ایجاد دانشگاه های نسل سوم و چهارم عنوان کرد و گفت: دانشگاه واقعی چرا که گاهی فقط تربیت انسانیت و آموزش برای یک دانشگاه کار سختی تلقی می شود.

«موضوعاتی که در این جلسه مطرح شد این بود: بسیار ارزشمند و به فکر من باشید. نشان می دهد که دانشگاه به خوبی از مشکلات موجود آگاه است و راه حل ها و پیشنهادهایی برای حل آن مشکلات دارد، این روش بسیار ارزشمند است و نشان دهنده احساس و احساس مسئولیت دانش پژوهان است.

وی مسئله آب را یکی از بزرگترین مسائل کشور عنوان کرد و افزود: آب یکی از منابع و چالش های بزرگ در جهان است. مرکز مطالعات راهبردی نیز در این امر دخیل است و معتقدم رویکرد علمی به این موضوع منوط به ایجاد شبکه ای از متخصصان پیرامون آن است. بنابراین، ما این را در دستور کار مرکز تحقیقات استراتژیک خلاصه کرده ایم تا از شبکه دانش و دانش برای بررسی این موضوعات و راهکارها و راهکارهای آن بهره ببریم.

ایجاد «جدول آب» برای مرکز مطالعات استراتژیک

خیاطیان از راه اندازی «سفره آب» در مرکز مطالعات راهبردی ریاست جمهوری خبر داد و گفت: در این میز می توان با ایجاد منظره ای منحصر به فرد از پهنه آبی سیستان و بلوچستان و عبور از استان ها به این منطقه توجه کرد. توصیه ها.” شبکه های آگاه.” پژوهشگران و مسئولان وزارتخانه های نیرو و جهاد کشاورزی و ادارات ذیربط را بررسی و بررسی کرده و در نهایت پیشنهادات و راهکارها را جمع بندی و در قالب گزارش راهبردی به رئیس جمهور ارائه خواهیم کرد.

رئیس مرکز مطالعات راهبردی با اشاره به اینکه سیستان و بلوچستان پتانسیل بسیار بالایی برای انرژی های تجدیدپذیر دارد، گفت: یکی از نقاط قوت منطقه، پتانسیل استفاده و بهره برداری از انرژی های تجدیدپذیر است که به آن اشاره و ارائه شد. در این جلسه.”

وی «ترانزیت» را یکی دیگر از قدرت های سیستان و بلوچستان عنوان کرد و گفت: موضوع حمل و نقل به صورت جداگانه توسط مرکز مطالعات راهبردی در حال پیگیری است. کشور ما از نظر حمل ونقل از قدرت ویژه ای برخوردار است که بخش مهمی از آن در سیستان و بلوچستان واقع شده است، لذا به عنوان یک مرکز تحقیقاتی از پیشنهادات علما و دانش پژوهان این حوزه استقبال می کنیم.

راه اندازی میز دانشگاه و دولت در مرکز بررسی

خیاطیان همچنین راه اندازی «دانشگاه و میز دولتی» را یکی دیگر از برنامه هایی که مرکز برای ایجاد ارتباط خوب و مؤثر بین دولت و دانشگاه در دست اقدام دارد، ذکر کرد که باید در دانشگاه سیستان و بلوچستان اجرا شود تا به دانشگاه تبدیل شود. رابط دانشگاه و تسهیلات و امکان پیگیری مسائل مطرح شده و راه حل ها از این طریق. در این راستا، بستری راهبردی برای ارتباط و نخبگی مدیران و اندیشمندان به عنوان بستر و بستری برای ارتباط بزرگان و علمای حکومت با اندیشمندان و خوانندگان راه اندازی کرده ایم.

تمرکز بر سخنرانی اعضای هیئت علمی دانشگاه های سیستان و بلوچستان در دیدار با دکتر. خیاطیان

در این جلسه دکتر غلامرضا رضایی رئیس دانشگاه سیستان و بلوچستان نیز در سخنانی در خصوص لزوم حضور پررنگ علمای جهادگر توضیح داد: .

وی با بیان اینکه دولت سیزدهم حضور و نقش علما را در قوه مجریه داشته است، گفت: معلمان و معلمان طی یک سال گذشته در همایش های متعددی در استان و نقاط مختلف کشور موثر بوده اند. امیدوارم این اقامت محبوب باشد.

در ادامه این هم اندیشی، اعضای هیأت علمی دانشگاه های سیستان و بلوچستان در خصوص لزوم توجه به منابع آب و جلوگیری از هدررفت آن، اهمیت توسعه فناوری پایدار و نامتعارف منابع آب، عدم توسعه انرژی، تغییرات اقلیمی استان سیستان و بلوچستان جدید، چالش های توسعه اقتصادی منطقه ای، چالش های مددکاری اجتماعی و تبعیض کارگری در منطقه، چالش های معدنی منطقه ای، چالش های توسعه راه های منطقه ای و چالش های کشاورزی. نظرات و پیشنهادات خود را بیان کردند و راه حل هایی برای این چالش ها یافتند.

انتهای پیام/